Maine

Risto Malin 21.2. 08:08

Älä törttöile yrityksen autolla - some-palaute voi johtaa boikottiin

Jos yrityksen auto töppäilee liikenteessä, seurauksena voi olla muutakin ikävää kuin kanssa-autoilijoiden hermostuminen.

Törttöily yrityksen autolla johtaa jopa boikotointiin. Kun negatiivisia kokemuksia jaetaan somessa, vaikutukset voivat olla isoja.

Liikenneturvan tuoreeseen kyselyyn vastanneista noin joka kolmas on boikotoinut tai harkinnut boikotoivansa yritystä sen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytymisen johdosta. Yritykselle annettavan suoran palautteen lisäksi negatiivista kokemusta tuuletetaan myös sosiaalisessa mediassa, kertoo Liikenneturva tiedotteessaan.

"Leipomon auto ohitti vastaantulijoista piittaamatta, en osta ko. leipomon tuotteita. Soitin myös leipomoon, jossa sanottiin kuskilla olevan kiire", toteaa 51-vuotias nainen some-palautteessaan.

Logoilla varustetun ajoneuvon näkyminen liikenteessä siis vaikuttaa ihmisten käsityksiin kyseisestä yrityksestä. Yli yhdeksän kymmenestä suomalaisesta koki, että yrityksen maine huonontuu paljon tai jonkin verran, jos yrityksen autolla ajava kuljettaja ajaa päihtyneenä, ohittaa tai kiilaa törkeästi, ajaa päin punaista tai roiskuttaa kuraa jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden päälle.

Paheksuntaa herättää myös matkapuhelimen ajonaikainen käyttö, ylinopeus tai pysäköinti muuta liikennettä haittaavaan paikkaan.

Yrityksen mainetta parantaa vastaavasti positiivinen liikennekäyttäytyminen, kuten huomaavaisuus, tilan antaminen suojatiellä ja nopeusrajoitusten noudattaminen taajamassa. Negatiivisella toiminnalla liikenteessä on kuitenkin suurempi vaikutus yrityksen maineeseen ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen kuin myönteisellä käyttäytymisellä.

"Kuljettajan huono liikennekäyttäytyminen on paitsi turvallisuusriski liikenteessä, se tekee myös hallaa yrityksen maineelle ja voi aiheuttaa boikotointia", Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi Jyväskylästä sanoo.

Kuljettajien liikennekäyttäytyminen johtaa myös palautteen antamiseen. Reilu kymmenesosa vastaajista on antanut palautetta suoraan yritykselle tai sanonut asiasta suoraan kuljettajalle. Kuusi prosenttia vastanneista kertoi jakaneensa negatiivisen kokemuksen sosiaalisessa mediassa esimerkiksi valokuvan tai videon kera. Hieman tätä harvempi on kirjoittanut palautteensa yrityksen sosiaalisen median tilille.

Kuljettaja on aina yrityksen kasvot

”Sosiaalisen median valtavirtaistuminen on tehnyt yritysten toiminnasta entistä läpinäkyvämpää. Kun virheellistä toimintaa havaitaan, siitä myös kerrotaan, vaikka sitten vain omissa verkostoissa. Toisaalta tutun tai seuratun henkilön välittämä kehno kokemus myös vaikuttaa enemmän”, Rossi pohtii.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista lähes kuusi kymmenestä kertoi, että somepäivitys yritysauton kuljettajan ikävästä tai rumasta käyttäytymisestä liikenteessä vaikuttaa käsitykseen kyseisestä yrityksestä usein tai ainakin joskus. Neljäsosa, eli 27 prosenttia ei kokenut somepäivityksellä olevan juurikaan vaikutusta.

Yritysauton kuljettajan piittaamaton käyttäytyminen voi johtaa myös yrityksen boikotointiin. Lähes kolmasosa on ainakin joskus tai usein boikotoinut tai harkinnut boikotoivansa yritystä kuljettajan liikennekäyttäytymisen vuoksi.

"Suomalaisessa yhteiskunnassa arvostetaan turvallisuutta. Edelliseen tutkimukseen verrattuna liikennekäyttäytymisen merkitys näyttää hieman kasvaneen. Yritysajoneuvojen kuljettajien käyttäytyminen liikenteessä luo osaltaan yrityksen mainetta ja negatiiviset kokemukset jopa muuttavat kuluttajakäyttäytymistä. Yrityksen maine on yksi mahdollinen kriteeri ostopäätöstä tehdessä", Rossi toteaa.

Lähde: Talouselämä