Ålandsbanken tarjoaa Åland Indexiään vapaasti muille pankeille. Pankki toivoo, että mahdollisimman moni toimija ottaisi innovaation käyttöön.

Ålandsbankenin mukaan indeksi on herättänyt kiinnostusta erityisesti Suomen rajojen ulkopuolella, muun muassa Kanadassa ja Kaakkois-Aasiassa. Itämeren sijasta toimijat voivat kohdentaa ympäristöajatuksen mihin tahansa kohteeseen markkinansa mukaan.

Kysyimme kuudelta suomalaispankilta, kiinnostaako niitä ottaa Åland Index tai Itämerikortti käyttöön. Lähdes kaikki pankit vastasivat kieltävästi.

Ålandsbankenin Suomen johtaja Anne-Maria Salonius ei ole yllättynyt siitä, etteivät muut pankit halua käyttää kilpailijan innovaatiota.

"Rahoitusala on kovin säännelty. Ehkä tämä tulee joskus pakolliseksi kaikille regulaation kautta. Sen pitäisi olla alan standardi."

Säästöpankki kuitenkin suhtautuu indeksiin positiivisesti palvelujohtaja Manu Kauppilan mukaan.

"Pidämme indeksiä yhtenä vaihtoehtona, kun lähiaikoina tuomme uusia ominaisuuksia korteillemme", Kauppila kertoo.

Säästöpankki on lanseerannut oman, osittain suomalaisesta koivusta valmistetun Visa-kortin, joka on jo asiakkaiden käytössä.

OP :n asiantuntijapäällikkö Jani Hautala kertoo viestissään, ettei pankilla ole Itämerikorttia vastaavaa korttipalvelua suunnitteilla. Ryhmä tavoittelee oman toimintansa osalta hiilipositiivisuutta vuoteen 2025 mennessä.

"Ympäristöasioiden ja vastuullisuuden huomiointi ovat osa tuotekehitystämme. Asiakkaamme voivat seurata esimerkiksi sijoitustensa ympäristövaikutuksia rahastojemme hiilijalanjälkiraporteista, joita olemme laskeneet vuodesta 2015", Hautala kertoo.

Danske Bank in viestintäjohtaja Anu Ilvonen kuvailee Ålandsbankenin avausta mielenkiintoiseksi. Danske Bankissa ei ole "lähiaikoina lanseerausvaiheessa olevia suunnitelmia" Itämerikorttia vastaavan palvelun suhteen.

Ilvonen muistuttaa, että Danske Bank julkisti ensimmäisen oman ympäristöstrategian vuonna 2007.

Nordea n lehdistövastaavan Marko Mettenrannan mukaan Itämerikortti on "hieno innovaatio". Nordea on selvittänyt erilaisten korttimateriaalien käyttömahdollisuuksia, mutta ei suunnittele muutoksia.

S-Pankin markkinointijohtaja Pekka Haverinen kertoo, että pankki selvittää mahdollisuuksia käyttää ympäristöystävällisempiä materiaaleja S-Etukortti Visan valmistuksessa.

"Pyrimme toimimaan ympäristöystävällisesti. Meillä ei esimerkiksi ole erillistä konttoriverkostoa, vaan palvelemme asiakkaita siellä, missä he muutenkin asioivat", Haverinen kertoo.

Aktia n digi- ja markkinointijohtaja Minna Miettinen kertoo, että pankin uudistuvassa strategiassa korostuu vastuullisuus asiakasta, yhteiskuntaa ja ympäristöä kohtaan.

"Vastuullisuuden teema on laaja ja valittu näkökulma tuotteistuksessa tulee luonnollisesti poikkeamaan eri pankkien välillä", Miettinen muotoilee.

Ulkomailla kiinnostus Åland Indeksiä kohtaan on suurempaa, muistuttaa projektissa mukana olevan mainostoimisto RBK :n Mathias Wikström. Hän kuitenkin kertoo olevansa yllättynyt siitä, etteivät pankit Suomessa ole ottaneet asiaa omakseen.

"Se on surullista. Ainoa keino pelastaa maailma on tehdä se yhdessä. Iso osa suomalaisista pankeista on niin suuria, ettei Ålandsbanken ole liiketoiminnan kannalta uhka."

Lue lisää Ålandsbankenin palkitusta Itämerityöstä tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 20/2017.