Kampanjat

Sanna Pekkonen 8.3.2018 08:24

Alepa pyrkii lähemmäs kiireisiä asiakkaitaan: tuotetoiveita kerätään nyt chatbotin avulla

Kari Pekonen

Alepa laajentaa Korttelitoive-kampanjansa chatbot-palveluun.

HOK-Elannon Alepa-myymäläketju on ottanut käyttöön chatbot-palvelun, jonka kautta kauppaketjun asiakkaat voivat lähettää tuotetoiveita lähikauppaansa. Chatbot on jatkoa Alepan muutama vuosi sitten alkaneella Korttelitoive-kampanjalle.

"Korttelitoiveita on ollut jo pidemmän aikaa mahdollista jättää myymälöissä, mutta kiireinen asiakas ei ehdi aina jäädä myymälään antamaan palautetta. Mietimme, mitä muita keinoja palautteen antamiseen voisi olla", Alepan ketjujohtaja Merja Mustonen kertoo chatbotin taustasta M&M:lle.

Alepan Korttelitoive-chatbot toimii Facebookin Messenger-sovelluksen kautta. Mustosen mukaan se valikoitui alustaksi, koska sovellus on tuttu suurimmalle osalle ihmisistä. Sovelluksessa asiakkaiden kanssa juttelee Alepan mainoksista tuttu Siponen-animaatiohahmo.

Suomessa chatbotia ovat kokeilleet esimerkiksi Kela opiskelijoiden asumistukiruuhkan hoitamisessa ja Kotipizza pizzojen tilaamisessa.

Mustosen mukaan Alepa päätyi käyttämään chatbot-palvelua, koska se tuntui sopivan pääkaupunkiseudulla toimivan kauppaketjun kohderyhmälle.

"Meidän asiakkaamme ovat edelläkävijöitä, joten oli luontevaa ottaa palvelu käyttöön", Mustonen sanoo.

Alepan chatbotin on kehittänyt SOK Media. Chatbot-palveluun käytetyn budjetin suuruutta Mustonen ei halua avata.

Jatkossa palvelua voidaan kehittää niin, että asiakas saa halutessaan tiedon, kun tuotetoive on saapumassa hyllyyn. Mustosen mukaan chatbotin muita hyödyntämismahdollisuuksia pohditaan, kun ensimmäinen palvelu on saatu lanseerattua ja siitä on saatu kokemuksia.

Chatbot-palvelun käyttöönottopäivänä palvelun kautta tuli jo ensimmäisiä toiveita. Mustosen mukaan Alepa ei ole asettanut tavoitetta, kuinka paljon toiveita chatbotin kautta pyritään keräämään.

"Palvelun kehittämisen lähtökohtana oli helpottaa asiakkaidemme elämää", Mustonen sanoo.

Mustosen mukaan asiakkaita pyritään houkuttelemaan chatbot-palveluun mainoskampanjan avulla. Palautteiden kerääminen jatkuu myös myymälöissä ja verkossa.

Muutaman vuoden aikana Korttelitoive-kampanja on tuonut Alepalle yhteensä yli 30 000 palautetta myymälöissä ja verkossa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö