Tasa-arvo

Laura Kukkonen 11.12.2018 10:33

Alkoholijätti vaatii mainostoimistoiltaan lisää tekoja tasa-arvon eteen

Diageo on kansainvälinen alkoholibränditalo.

Monikansallinen alkoholiyhtiö Diageo vaatii toimistojaan jakamaan tiedot siitä, miten sukupuolten välinen tasa-arvo niissä toteutuu.

Diageo otti asian esiin jo aiemmin tänä vuonna, kun yhtiön Baileys-brändistä vastaava Gráinne Wafer kertoi aikeista yrittää päästä eroon mainonnan stereotypioista.

Nyt Diageon markkinointijohtaja Syl Saller on lähettänyt yhtiölle työskenteleville toimistoille viestin, jossa hän pyytää näiltä lisätietoja toimistojen tasa-arvoasioista. Diageo muun muassa haluaa tietää naisjohtajien määrän johtoryhmissä, sukupuolten välisen palkkakuilun suuruuden ja sen, miten toimisto aikoo korjata mahdollisia epäsuhtia asiassa.

Sallerin mukaan alan toiminta sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisessä on liian tehotonta.

"Vaikka alalla on tehty yhteisiä ponnistuksia, todellisen muutoksen aikaansaaminen on ollut liian hidasta siinä, miten naisia esitetään sisällöissä, kuinka osaavat naiset ovat edustettuina senior-tasolla luovissa tehtävissä ja miten naisia valitaan sisältöjen luoviksi johtajiksi", Saller toteaa kirjeessä toimistoille AdAgen mukaan.

"Meidän täytyy edistyä nopeammin ja nyt on aika toimia."

Diageolle suunnittelua tekeviä toimistoja ovat Smirnoffin parissa työskentelevä 72andSunny, muun muassa Johnnie Walkerista ja Captain Morganista vastaava Anomaly, Guinnessin toimisto AMV BBDO, Baileysin taustalla oleva VMLY&R ja mediatoimisto Carat.

Diageolla ei AdAgen mukaan kuitenkaan ole tarkkoja tavoitteita toimistojen tasa-arvotyön suhteen eikä se ole laatinut rangaistusta sellaisille toimistoille, joissa tasa-arvo ei toteudu riittävällä tavalla.