Alkoholi

Risto Malin 14.3. 11:28

Alkon lonkeromyynnin alamäki jatkuu – roseeviinin suosio kasvaa

Antti Mannermaa

Keveys ja raikkaus näkyivät Alkon helmikuun myynnissä.

Pitkään jatkunut keveiden ja raikkaiden tuotteiden suosion kasvu ei näytä hiipumisen merkkejä. Alkon helmikuun myynnissä korostuvat rosee- ja kuohuviinien sekä alkoholittomien myynnin kasvu, kertoo Alko verkkosivullaan.

Roseeviinien myynti oli peräti 34 prosenttia viime vuoden helmikuuta vilkkaampaa. Kuohuviinejä myytiin vajaat 2 prosenttia edellisvuotta enemmän ja alkoholittomia tuotteita noin 14 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Näiden tuoteryhmien ja valkoviinien hienoista kasvua lukuun ottamatta muiden tuotteiden myynti laski. Alkon koko litramyynti laski edellisvuoden helmikuusta hieman yli 4 prosenttia.

Eniten laski long drink -juomien ja oluiden myynti. Näiden tuoteryhmien myyntiin vaikuttaa vuoden 2018 alussa voimaan tullut alkoholilaki. Tammikuussa 2019 toteutettiin alkoholiveron korotuksia, jotka myös näkyvät Alkon myynnissä.

Vastuullisuus on pitkään ollut Alkon työssä keskiössä. Vuoden 2019 alussa voimaan tulleen yhtiön päivitetyn strategian mukaisesti Alko nostaa vastuullisuutta entistä vahvemmin esille.

Alkuvuoden näkyvimpänä vastuullisuusviestinä on ollut Ei tippa, vaan tapa -teema, joka on näkynyt kaikissa Alkon myymälöissä. Tämän teeman tavoitteena on ollut herättää keskustelua alkoholiin liittyvistä tavoista ja tilanteista.

”Asiakkailta myymälöihin tullut palaute on ollut positiivista ja tämä teema on ollut hyvä avaus”, toteaa Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö