Alko n myynti oli tammi–kesäkuussa 38,6 miljoonaa litraa, mikä oli 4,6 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Yhtiön tiedotteen mukaan myyntiin vaikuttavat vuoden 2018 alussa toteutettu alkoholilain muutos sekä vuosina 2018 ja 2019 toteutetut alkoholiveronkorotukset.

Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 531,8 miljoonaa euroa eli 7,4 miljoonaa euroa (1,4 prosenttia) vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroton liikevaihto oli 255 miljoonaa euroa, kun se oli edellisenä vuonna 259,4 miljoonaa euroa.

Liikevoitto lähes puolittui 11,5 miljoonaan euroon edellisen vuoden 20,1 miljoonasta. Tilikauden voitto oli 9,3 miljoonaa euroa (16,3 miljoonaa euroa). Liikevoiton muutokseen vaikuttavat alkoholilain muutos, alkoholiveron korotukset, investoinnit digitaalisiin palveluihin ja myymälöihin sekä kasvaneet henkilöstökulut.

"Kehitämme edelleen toimintamallejamme ja prosessejamme huolehtien tehokkuudesta kaikessa tekemisessämme varmistaen liiketoiminnan kannattavuuden kiristyvässä toimintaympäristössä. Kehityspanostukset ovat painottuneet vuoden 2019 alkupuolelle ja kustannuskehitys vuoden loppupuoliskolla on maltillisempaa", toteaa toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Kääntääkseen suuntansa Alko on panostanut digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Tavoitteena on edelleen parantaa asiakaskokemusta.

Osana tätä työtä lanseerattiin tämän vuoden maaliskuussa Alko-mobiilisovellus, jota oli kehittämässä myös noin 1000 Alkon asiakasta. Sovelluksen avulla asiakas voi tutustua koko tuotevalikoimaan, etsiä lähimmän myymälän, tehdä muistiinpanoja ja omia listoja tuotteista sekä tilata tuotteita valikoimasta.

Kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa (KAP) Alkon yleisarvosana oli historiallisen korkea (8,63). Vuodesta 2012 lähtien asiakkaat ovat pitäneet Alkon palvelua suomalaisen kaupan alan parhaana.