Sosiaalinen media

Aleksi Ylä-Anttila 7.11. 12:05 päivitetty 8.11. 10:15

Alkusyksyn suosituimmat Youtube-mainokset Suomessa on listattu – kärkisijoilla kirjava joukko sekä kotimaasta että maailmalta

Googlen omistama videopalvelu Youtube on julkistanut alkusyksyn suosituimmat palvelussa näkyvät mainokset Suomessa.

Suosituimmaksi mainokseksi Suomessa heinä-syyskuussa 2018 nousi uuden YouTube Music -sovelluksen lanseerausvideo. Mainoksen luovana toimistona on toiminut Industry ja mediatoimistona Essence.

Videolla nähdään useita tunnettuja artisteja; muun muassa  yhdysvaltalainen rap-artisti ja lauluntekijä Cardi B, amerikankuubalainen laulaja-lauluntekijä, aiemmin tyttöyhtye Fifth Harmonyssa vaikuttanut Camila Cabello, poikabändi BTS ja yhdysvaltalainen rap-artisti ASAP Rocky.

Toisen sijan nappasi Coca-Colan CokeTV:lle tekemä video I ILONA JA BENJAMIN KESÄTÖISSÄ!  | #CokeTVSuomi. Luovana toimistona toimi Miltton Creative, videotuotannosta vastasi Videolle Productions ja mediatoimistona toimi Carat.

Kolmanneksi suosituin YouTube-mainos Suomessa oli alkusyksystä verkkokauppa Zalandon mainos Puma x Zalando I 10 Years Exclusive Collection | Cara Delevingne. Filmiä tähdittää brittiläinen huippumalli ja näyttelijä Cara Delevingne.

Neljäs sija meni Suomeen. Alkusyksyn neljänneksi katsotuin YouTube-mainos oli nimittäin Saarioisen mainosfilmi Saarioinen Sikke ja Balanssi 4 Makutesti. Mainoksessa muun muassa Kokkisota-ohjelman vetäjänä tunnetuksi tullut Sikke Sumari kokeilee, miltä Saarioisten ruoka-annos maistuu. Suunnittelukumppanina on toiminut Bob the Robot ja tuotantokumppanina Bob the Robot Pictures sekä mediatoimistona Carat.

Viiden suosituimman mainoksen joukon täydentää rautakauppaketju Byggmax Suomen mainosfilmi Byggmax - Rainerin Vinkit 2 - Lasiterassi. Mainoksessa annetaan nimensä mukaisesti kotirakentajille vinkkejä terassin rakennukseen. Kumppanina on toiminut Folk Finland.

YouTube-palvelun omistaman Googlen toimialajohtaja Robert Fromin mukaan alkusyksyn menestyjät ovat esimerkki YouTuben kansainvälisestä mittakaavasta.

"Sekä Youtube Music, Zalando että CokeTV ovat kärkisijoilla Suomen lisäksi myös useassa muussa vastaavassa listauksessa eri puolilla Eurooppaa. Jokainen näistä on loistava esimerkki siitä, miten myös globaalisti toimivat mainostajat voivat systemaattisesti hyödyntää Youtubea kohderyhmiensä löytämiseksi", From arvioi tiedotteessa.

Sijoituksista ovat päättäneet katsojat: järjestykseen vaikuttivat mainosten katsomiskerrat, katsomiseen käytetty aika sekä orgaanisen ja maksetun katsomisen suhde.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö