Media

M&M 17.2.2016 08:02 päivitetty 3.3.2016 15:39

Aller kaupallisti asiakasdatansa - "päätimme rakentaa siitä uuden liiketoiminnan"

Kuvakaappaus Aller Median verkkosivulta.

Aller Median Rikastamo-palvelu "tunnistaa ihmisten ostoaikeita ennakoivasti ja palvelee markkinoijaa reaaliaikaisesti, eikä nojaa menneisyyteen", kertoo Laura Avonius.

Aller Media lanseerasi tiistaina 16. helmikuuta yksilöllisiä kohderyhmiä asiakasyrityksille tarjoavan Rikastamo-palvelun. Palvelua voi käyttää yhtiön mukaan monipuolisesti markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä.

Rikastamossa Aller ja Kotimaa-konserni yhdistävät asiakas- ja kohderyhmädatansa Ihminen360°-tuotekokonaisuudeksi. Aller on ensimmäinen mediatalo Suomessa, joka avaa ja kaupallistaa datansa ulkopuolisten käyttöön.

"Mediataloissa on pidetty printin tilaajakanta, b-to-b liiketoiminta, mainonta ja markkinointipalvelut erillään. Olemme jo vuosi sitten lähteneet harjoittelemaan printtilehden tilaajakannan kaupallistamista myös muuhun tarkoitukseen kuin lehtimyyntiin. Se on digitransformaatiossa kipeä paikka, koska yleensä perinteistä ydinliiketoimintaa halutaan suojella. Meidän vahvuutemme on asiakasdata, joten päätimme rakentaa siitä uuden liiketoiminnan sen sijaan, että suojelisimme vanhaa", sanoo Allerin digitaalisia innovaatioita johtava Laura Avonius palvelun julkistustilaisuudessa.

Kotimaa tuo Rikastamoon Ihminen360°-kohderyhmät, joissa neljä miljoonaa suomalaista on jaettu eri segmentteihin arvojen, elämäntapojen ja asenteiden pohjalta. Aller tuo sinne puolestaan omat asiakas- ja tilaajatietonsa sekä laajan Suomi24-käyttäjädatan.

Datapartnerina online-datan keräämisessä toimii suomalainen ohjelmistoyritys Leiki. Omien medioiden käytön analysoinnin lisäksi Aller tulee käyttämään Leikin kanssa ulkopuolisia kansainvälisiä datalähteitä.

"Kun saamme käsiimme ulkomaisetkin kiinnostusprofiilit, emme ole kiinni vain siinä, mistä ihminen on kiinnostunut täällä Allerin tai yhteistyökumppaneidemme verkostossa", Avonius sanoo.

Avoniuksen mukaan Rikastamo pystyy yhdistämään online- ja offline-datan sekä hyödyntämään erilaisia semanttisia sävyjä suomen kielestä tunnistavaa nykyteknologiaa.

"Rikastamo tunnistaa ihmisten ostoaikeita ennakoivasti ja palvelee markkinoijaa reaaliaikaisesti, eikä nojaa menneisyyteen. Pääsemme oikeasti käsiksi siihen, kuka kukin on yksilönä ja voimme lähestyä ihmisiä heidän oikeiden intohimojensa kautta. Viestintä, mainonta ja palvelut osuvat paljon paremmin kohdalle sen sijaan, että ne koetaan ärsyttävänä."

Tänä päivänä markkinoijat haluavat ennen kaikkea tuloksia, Avonius korostaa. Digitalisoituminen on tehnyt sen, että kaikki tulokset ovat hyvin läpinäkyviä.

"Enää ei pärjää millään hötöllä, vaan asiakkaalle pitää tuoda oikeasti tuloksia. Sen takia mekin lupaamme Tulostakuun tulos tai rahat takaisin -periaatteella. Määrittelemme yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet ja sitoudumme yhdessä niihin. Mediaostaminen on ylipäätään muuttunut niin, että tavoitteet sovitaan hyvin aikaisessa vaiheessa ja niihin sitoudutaan."

Allerin ja Kotimaan keräämää dataa voivat markkinoijat "käyttää myös muiden medioiden saiteilla, kampanjan kohderyhmän lisärikastuksena", kuvailee Avonius.

Rikastamossa ovat Allerin, Kotimaan lisäksi mukana IRO Research ja Taloustutkimus sekä teknologiakumppaneina Leikin lisäksi Nugg.ad ja Bigdatapump.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö