Sisällöntuotanto

Laura Kukkonen 12.8.2015 16:33 päivitetty 4.2.2016 10:59

Aller tekee Keskolle "palvelujournalismia sisältömarkkinoinnin periaatteella"

Mediayhtiö on perustanut Kesko-yhteistyötä varten oman toimituksen. Päivittäistavarakaupan sisällöntuotannossa journalismi ja markkinointi kietoutuvat yhteen kokonaisuuteen.

Keskon päivittäistavarakauppa ja mediayhtiö Aller ovat solmineet mittavan yhteistyösopimuksen, joka kattaa K-ruoka-brändin kaikkien medioiden sisällöntuotannon.

Brändin medioita ovat tällä hetkellä Keskon päivittäistavarakaupan ja K-ruokakauppojen sähköiset kanavat, Mitä Tänään Syötäisiin? -tv-ohjelma, K-ruokakaupoista jaettava K-RuokaPirkka-sesonkilehti ja Pirkka-lehden ruokaliite.

"Yhteistyötoiminta alkaa syyskuun alussa ja näkyy ensimmäisenä digi- ja sosiaalisen median kanavissa", Allerin sisältömarkkinoinnista vastaava yrityspalveluiden johtaja Janne Pullinen kertoo M&M:lle.

Ensimmäinen Allerin tuottama K-RuokaPirkka ilmestyy marraskuussa, Pullinen kertoo. Ruokalehden konsepti muuttuu alkuvuonna 2016.

Aiemmin Keskon ruokamedioita tehtiin useiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Uusi sopimus ei koske lukijamäärältään Suomen suurinta aikakauslehteä Pirkkaa ja sen verkkosivustoa, joita tuottaa jatkossakin A-lehdet Dialogi. Pirkka-lehdellä on noin 2,8 miljoonaa lukijaa.

Keskon päivittäistavarakaupan johtaja Mika Rautiainen sanoo, että printti tulee mukaan myöhemmin, koska esimerkiksi Pirkan ruokaliitteen suhteen on tehty jo sitoumuksia loppuvuodeksi. Kesko ja Aller ovat jo tehneet yhteistyösuunnitelman vuodelle 2016.

Oma toimitus K-kaupoille

Pullinen kertoo, että Aller on perustanut Kesko-yhteistyötä varten yli 10 työntekijän K-ruokatoimituksen, johon kuuluu muun muassa ruokatoimittajia, graafikoita, valo- ja videokuvaajia ja some-tuottajia.

K-ruokatoimitusta luotsaa Jenny Brandt, joka on toiminut Divaani-sisustuslehden päätoimittajana. Aller kertoi kesäkuussa lopettavansa lehden printtijulkaisun.

"Teemme palvelujournalismia, ja yhteistyössä mennään sisältömarkkinoinnin periaatteella", Pullinen sanoo.

Pullisen mukaan yhteistyö on osa median murrosta, jossa täytyy miettiä ensisijaisesti yleisöä: kuluttajia ja ruoanlaittajia. Keskon Rautiainen sanoo, että sisällöntuotantosopimus on osa palvelukokonaisuuden kehittämistä, jossa kaikkien kanavien palvelut ja laatu pysyvät korkealla tasolla.

"Totta kai hyödynnämme markkinoinnissa sisältöjä, ja markkinointi tekee vahvasti yhteistyötä sisällöntuotannon kanssa", Rautiainen sanoo.

Digi edellä

Kesko kaipasi uuden, vahvemmin brändiin sitoutuneen yhteistyökumppanin kehittämään palvelukokonaisuutta.

"Tiesimme mitä haluamme, ja valintaprosessin aikana näimme, millainen Allerin toimintatapa on. Olemme murroksessa palveluiden ja markkinoinnin osalta, ja halusimme, että yhteistyökumppanilla on myös halua kehittää näitä asioita. Mikään kilpakumppaneista ei olisi ollut huono vaihtoehto", Rautiainen kommentoi yhteistyön kilpailutusta.

Rautiainen kertoo, että kilpailutuksessa oli mukana suuria suomalaisia mediyhtiöitä.

"Allerin intohimoinen suhtautumistapa teki vaikutuksen. Heillä oli juuri sellainen meininki, jota me arvostamme. Haimme myös digipuolelta näyttöjä, ja Aller on taitava siinä suhteessa", Rautiainen kertoo sopimukseen päätyneistä keskusteluista.

Rautiainen mainitsee Allerin eduksi yhtiön viime syksynä ostaman sosiaalisen median asiantuntijayrityksen Dinglen. Omana brändinään Allerin sisällä toimivasta Dinglestä on Kesko-yhteistyössä mukana kaksi digi- ja sometoimittajaa ja viisi sisällön moderointitoiminnassa.

Pullinen ei halua korostaa digitaalista sisällöntuotantoa ylitse muiden.

"Tavoitteena on luoda monikanavainen media, jossa mennään kanavien sijaan sisällöt ja ajatukset edellä", Pullinen sanoo.

Sekä Rautiainen että Pullinen eivät halua kommentoida sopimuksen arvoa, vaan tyytyvät kuvaamaan sitä merkittäväksi.