Yritysvastuullisuus

Aleksi Ylä-Anttila 11.10. 10:30 päivitetty 11.10. 11:12

Alma Media asetti itselleen pitkän aikavälin päästötavoitteet: "Kannamme vastuuta taistelussa ilmastonmuutosta vastaan"

Alma Media

Toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan Alma Media on tehnyt myös päätöksen siirtyä päästöttämään sähköenergiaan Suomessa vuosikymmenen loppuun mennessä.

Alma Media on asettanut kolmantena media-alan yhtiönä maailmassa itselleen Science Based Targets -aloitteen hyväksymät, tieteeseen perustuvat tavoitteet hiilidioksidipäästöjensä vähentämiseksi.

Ennen Alma Mediaa vastaavat tavoittaneet itselleen mediayhtiöistä ovat toistaiseksi määrittäneet The Wall Street Journal -lehteä kustantava News Corp ja b-to-b-tapahtumajärjestäjänä parhaiten tunnettu UBM.

Alma Media kertoo, että yrityksen tavoitteena on vähentää toiminnastaan suoraan koituvia hiilidioksidipäästöjä 21 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja alihankintaketjunsa aiheuttamia epäsuoria hiilidioksidipäästöjä kymmenen prosenttia vuoteen 2023 mennessä.

Tavoitteeseen päästään yhtiön mukaan parantamalla kiinteistöjen energiatehokkuutta sekä kehittämällä Alma Median lehtipainon logistiikkaa ja materiaalien käyttöä.

Yritysvastuupäällikkö Kirsi Hantula Alma Medialta kertoo M&M:lle, että Alma Medialla on edelleen lehtipaino ja myös fyysistä jakelua.

"Siksi on enemmän kuin paikallaan, että me katsomme, miten pystymme pienentämään päästöjä esimerkiksi näiltä osin. Jokaiselta muultakin yritykseltä toimialasta riippumatta löytyy varmasti omat keinonsa siihen, kuinka päästöjä voidaan vähentää ja sillä tavalla kantaa kortensa kekoon", Hantula sanoo.

Hantula toteaa, että Alma Median päästöt ovat mediayhtiönä valmistavaan teollisuuteen verrattuna huomattavasti pienemmät. Yhtiö haluaa näkee kuitenkin, että sen on yrityskanslaisena tärkeää kehittää ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyviä ratkaisuja.

"Pyrimme ympäristöasioiden lisäksi pitämään koko ajan huolta muista yritysvastuun osa-alueista, jotka ovat liiketoimintamme keskiössä. Näihin asioihin kuuluvat esimerkiksi vastuullinen journalismi ja vastuullinen mainonta", sanoo Hantula.

Toimitusjohtajan Kai Telanteen mukaan Alma Media on kehittänyt yritysvastuutaan pitkäjänteisesti vuosien ajan, myös ympäristöasioiden saralla.

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne. | Kuva: handout / Rami Salle

 

"Asettamalla kunnianhimoiset päästötavoitteet kannamme omalta osaltamme vastuuta taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Nopeuttaaksemme päästöjemme vähentymistä olemme myös tehneet päätöksen siirtyä Suomessa päästöttömään sähköenergiaan vuosikymmenen loppuun mennessä", Kai Telanne kertoo tiedotteessa.

Kansainvälinen Science Based Targets -organisaatio on hyväksynyt Alma Median pitkän aikavälin päästötavoitteet. Organisaation tavoitteena on kannustaa yrityksiä asettamaan tavoitteita, jotka ovat linjassa Pariisin ilmastosopimuksessa määriteltyjen globaalien vähennystavoitteiden kanssa.

Science Based Targets -organisaation muodostavat YK:n Global Compact -aloite, ympäristöjärjestö WWF, ilmastoraportointiin keskittyvä CDP-järjestö sekä Maailman luonnonvarainstituutti WRI.

Alma Median lisäksi tähän mennessä neljä muuta suomalaisyritystä on asettanut omat tieteeseen perustuvat päästötavoitteensa. Maailmassa päästötavoitteensa määritelleitä yrityksiä on noin 140.

Alma Median liikevaihto tilikaudella 2017 oli 367,3 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi neljä prosenttia edellisvuodesta. Yrityksen oikaistu liikevoitto oli 51,1 miljoonaa euroa. Alma Media työllisti tilikauden lopussa keskimäärin 2 280 työntekijää.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Juttua editoitu klo 11.12. Lisätty yritysvastuupäällikkö Kirsi Hantulan kommentit.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.