Alma Media on julkistanut loka–joulukuun tuloksensa ja tilinpäätöstietojaan.

Alman oikaistu liikevoitto oli jouluneljänneksellä 16,2 miljoonaa euroa sisältäen lopetetut liiketoiminnot. Alma käsittelee tilinpäätöstiedotteessaan aiemmin tällä viikolla tiedotettua maakuntalehtiensä kauppaa lopetettuina liiketoimintoina.

Vara Researchin neljältä analyytikolta keräämä ennuste odotti oikaistun liikevoiton olleen loka-joulukuussa 16,8 miljoonaa euroa ennusteiden vaihteluvälin ollessa 16,3–17,1 miljoona euroa. Vuotta aiemmin samalla jaksolla oikaistu liikevoitto oli 17,1 miljoonaa euroa.

Alman liikevaihto laski kolmella prosentilla 89,2 miljoonaan euroon vertailukauden 91,9 miljoonasta eurosta. Konsensusennuste odotti sen laskeneen vähemmän, 90,9 miljoonan euroon. Alman kannattavuutta mittaava oikaistu liikevoittomarginaali laski 18,2 prosenttiin vertailukauden 18,6 prosentista.

Koko vuosi 2019 oli Alma Medialle viides peräkkäinen tulosparannuksen vuosi.

”Digitaalisen sisältömyynnin kaksinumeroinen kasvu jatkui loka–joulukuussa kompensoiden painetun sisältömyynnin laskun”, sanoo toimitusjohtaja Kai Telanne tiedotteessa.

Alma Marketsin liikevaihto pysyi jouluneljänneksellä vertailukauden tasolla. Kannattava kasvu jatkui kotimaan asumisen ja autoilun liiketoiminnoissa.

Alma Talentin liikevaihto ja oikaistu liikevoitto laskivat. Niitä painoivat muun muassa suhdanneherkän rekrytointimainonnan ja suoramarkkinoinnin myynnin lasku. Kotimaan talous- ja ammattimedioiden digisisältötuotot kasvoivat 28 prosenttia. Operatiivinen tehokkuus parani.

Alma Consumerin, sisältäen myös alueellisen media- ja painoliiketoiminnan, liikevaihtoa ja oikaistua liikevoittoa heikensi vaisu kotimaan mainonta. Digisisältömyynti kasvoi 24 prosenttia.

Alma on julkistanut myös jatkuvien toimintojensa luvut.

Jatkuvissa toiminnoissa oikaistu liikevoitto laski loka–joulukuussa 12,5 miljoonaan euroon vertailukauden 13,7 miljoonasta eurosta. Liikevaihto laski 65,8 miljoonaan euroon vertailukauden 67,4 miljoonasta eurosta. Oikaistu liikevoittomarginaali laski 19,0 prosenttiin vertailukauden 20,3 prosentista.

Osinko kasvaa

Alma Median osakekohtainen tulos oli loka–joulukuussa 0,14 euroa, kun se oli vuotta aiemmin 0,12 euroa. Toteutunut luku oli yhden eurosentin verran yli analyytikoiden odottaman 0,13 euron.

Koko vuoden osakekohtainen tulos pysyi edellisvuoden tasolla, 0,51 eurossa. Vertailuvuoden osakekohtaiseen tulokseen vaikutti Lapin liiketoimintojen divestoinnista saatu 4,5 miljoonan myyntivoitto.

Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle 0,40 euron osakekohtaista osinkoa, mikä on viisi senttiä enemmän kuin viime vuonna. Analyytikot odottivat 0,37–0,45 euron osinkoehdotusta, konsensus oli 0,41 euroa.

Ohjeistus vakaa

Alma Media on ohjeistanut liikevaihtonsa olevan koko vuonna 2019 edellisvuoden tasolla ja oikaistun liikevoiton kasvavan. Liikevaihto laski 342,2 miljoonan edellisvuoden 354,6 miljoonasta ja oikaistu liikevoitto kasvoi 61,6 miljoonaan edellisvuoden 57,3 miljoonasta.

”Liikevaihtoamme vertailuvuoteen nähden laskivat ennen kaikkea myydyt liiketoiminnot, mutta loppuvuonna myös kotimaan mainonnan myynnin lasku”, Kai Telanne sanoo.

Alman johto ohjeistaa yhtiön jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan tänä vuonna viime vuoden tasolla. Vuoden 2019 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 250,2 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 49,4 miljoonaa euroa.

Alma tiedotti aiemmin tällä viikolla myyvänsä maakuntalehtensä ja painoliiketoimintansa kilpailijalleen Sanomalle.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.