Mediayhtiö Alma Media on julkistanut kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksensa.

Yhtiö raportoi Sanomalle myymänsä alueellisen sanomalehti- ja painoliiketoiminnan lopetettuna toimintona, ja huomion kohteena ovat näin ollen Alman jatkuvat toiminnot.

Jatkuvien toimintojen oikaistu liikevoitto oli heinä-syyskuussa 13,2 miljoonaa euroa, kun analyytikot odottivat sen olleen 9,3 miljoonaa euroa. Viime vuonna samaan aikaan oikaistu liikevoitto oli 13,5 miljoonaa euroa.

Vara Researchin viideltä analyytikolta keräämät liikevoittoennusteet vaihtelivat 6,7 miljoonan ja 12,2 miljoonan euron välillä eli toteutunut luku ylitti ennustehaarukan ylälaidan.

Alman jatkuvien toimintojen liikevaihto laski 54,0 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan jakson 58,3 miljoonasta eurosta. Analyytikot odottivat liikevaihdon laskeneen enemmän, 48,4 miljoonaan euroon.

Oikaistu liikevoittomarginaali koheni näin ollen 24,5 prosenttiin vertailukauden 23,2 prosentista.

”Hyvin poikkeuksellisessa toimintaympäristössä katsauskauden 24,5 prosentin liikevoitto oli odotuksiamme parempi. Siihen vaikuttivat toteutetut kulusäästöt, digimainonnan ja rekrytointipalveluiden myynnin elpyminen sekä erityisesti hyvä digitaalisten tilauspohjaisten sisältöjen myynnin kasvu”, sanoo Alman toimitusjohtaja Kai Telanne.

Alman painetun median sisältöliikevaihto laski 23,5 prosenttia ja digiliikevaihto kasvoi 29,5 prosenttia. Kaikkiaan digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta oli 71,3 prosenttia, kun se oli vuotta aiemmin 68,8 prosenttia.

Rekrytointiliiketoiminnan lasku hidastui Alma Marketsissa. Kilpailutus- ja asuntovuokrauspalveluiden kasvu vaimensi kannattavuuden heikkenemistä. Marketsin kustannussäästöt olivat 1,4 miljoonaa euroa.

Alma Talentin liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani ilman myytyjen Ruotsin liiketoimintojen vaikutusta. Kustannussäästöt olivat 0,8 miljoonaa euroa. Digitaalisen liiketoiminnan osuus ylitti 50 prosentin rajapyykin.

Alma Consumerissa mainonnan elpyminen ja kustannussäästöt vaimensivat kannattavuuden laskua. Säästöt olivat 0,7 miljoonaa euroa.

Yhtiön jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos pysyi heinä-syyskuussa vertailukauden tasolla, 0,12 eurossa. Analyytikot odottivat viivan alle jääneen 0,07 euroa ennusteiden vaihteluvälin ollessa 0,04-0,10 euroa.

Alma Media toistaa aiemman ohjeistuksensa, jonka mukaan yhtiön jatkuvien toimintojen liikevaihto sekä jatkuvien toimintojen oikaistu liikevoitto laskevat tänä vuonna selvästi viime vuodesta. Liikevaihto oli viime vuonna 250,2 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 49,4 miljoonaa euroa.

”Epävarmuus Alma Median toimintaympäristössä jatkuu ja näkyvyys on edelleen heikko”, katsauksessa huomautetaan.

Markkinointi & Mainonta kuuluu Alma Mediaan.