Tilinpäätös

Ahti Terhemaa 14.2. 09:05 päivitetty 14.2. 09:14

Alma Median tulos parani – Kai Telanne: "Kansainväliset alustatoimijat lohkaisevat suomalaisesta digimainonnan markkinasta noin puolet"

handout / Rami Salle
Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne.

Alma Media keräsi kasvua kansainvälisestä liiketoiminnasta.

Alma Median oikaistu liikevoitto kasvoi loka-joulukuussa 11,3 miljoonaan euroon vertailukauden 10,60 miljoonasta eurosta. Liikevoittoprosentti nousi 11,6 prosenttiin edellisvuoden vastaavan ajan 11,3 prosentista.

Reutersin kolmelta analyytikolta kokoamien ennusteiden haarukka oli 11–13 miljoonaa euroa ja konsensus 12 miljoonaa euroa.

Alma Median osakekohtainen tulos laski 0,04 euroon vertailukauden 0,06 eurosta. Alma Media kertoi jo joulukuussa kirjaavansa säännönmukaisten vuotuisten arvonalentumistestausten tuloksena  konsernitilinpäätökseen yhteensä 4,0 miljoonan euron arvonalennuksen vuoden 2017 neljännelle neljännekselle. Arvonalennus kohdistuu sijoituskiinteistöihin.

Yhtiön liikevaihto nousi vuoden viimeisellä neljänneksellä 97,1 miljoonaan edellisen vuoden vastaavan ajan 93,6 miljoonasta eurosta. Analyytikoiden konsensus odotti 96,0 miljoonan euron liikevaihtoa.

Koko vuoden osakekohtainen tulos nousi  0,39 euroon vertailukauden 0,20 eurosta. Yhtiön hallitus ehdottaa viime vuodelta maksettavaksi 0,24 euron osinkoa, kun edelliseltä vuodelta maksettava osinko oli 0,16 euroa.  Analyytikot ennustivat 0,22 euron osinkoa.

Alma Media arvioi vuoden 2018 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2017 tasolla ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuoden 2017 tasosta. Vuoden 2017 liikevaihto oli 367,3 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 51,1 miljoonaa euroa.

"Vuonna 2017 Alma Median operatiivinen tuloskehitys oli hyvä ja saavutimme kaikki kolme pitkän aikavälin taloudellista tavoitettamme. Yhtiön koko vuoden liikevaihto kasvoi 4 prosenttia 367 miljoonaan euroon ja oikaistu liikevoitto 45 prosenttia 51 miljoonaan euroon. Osakekohtainen tulos nousi 90 prosenttia 0,39 euroon", toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo katsauksessa.

"Yhä keskeisempi tekijä kasvussamme on nopeasti kasvava ja erittäin kannattava kansainvälinen liiketoimintamme. Nopeimmin kasvaneita maita vuonna 2017 olivat Tsekki, Slovakia ja Kroatia. Liikevaihdostamme tuli 23 prosenttia Suomen ulkopuolelta ja oikaistusta liikevoitosta 39 prosenttia."

Telanteen mukaan Suomen taloudessa tapahtui vuonna 2017 voimakas kasvupyrähdys, mutta tämä ei heijastunut mainosmarkkinaan kauan odotettuna virkoamisena. TNS Kantarin mukaan mediamainonnan panostukset laskivat vuonna 2017 2,8 prosenttia päätyen 0,9 miljardiin euroon.

”Mainontapanostuksia nostamalla voidaan vahvistaa Suomen kilpailukykyä pitkällä tähtäimellä. Kansainväliset alustatoimijat lohkaisevat suomalaisesta digimainonnan markkinasta noin puolet. Positiivista tässä kehityksessä on kuitenkin se, että näiden toimijoiden kasvu ei ole kiihtynyt loppuvuotta kohti Suomen mainosmarkkinalla, toisin kuin monessa muussa maassa”, Telanne sanoo.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Lähde: Kauppalehti

Kommentti

20.08.2018 12:53

Pikaruoka pelastaa kauppakeskuksen

Ihme on tapahtunut – suomalaiset ostivat jälleen vaatteita kauppakeskuksista. Enimmäkseen kauppakeskuksia kuitenkin vilkastuttavat kahvilat ja ravintolat.