Talouselämä-lehdestä tulee hiilineutraali, kertoo lehden kustantaja Alma Talent.

Alma Talent kertoo kompensoivansa perjantaista 25. syyskuuta lähtien Talouselämän viikoittain ilmestyvän printtilehden painotuotannosta syntyvät päästöt yhteistyössä PunaMusta-painon kanssa.

Talouselämän yhden numeron printtilehtien painotuotanto aiheuttaa keskimäärin 11,7 hiilidioksidiekvivalenttitonnin päästöt. Esimerkiksi yhden suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki on noin 10 tonnia vuodessa.

Alma Talent ja PunaMusta kompensoivat päästöt rahoittamalla kompensaatiopalvelu Nordic Offsetin kautta metsityshanketta Etiopiassa. Kompensaatioprojektia valvotaan vapaaehtoisen päästökaupan Gold Standard -laatustandardin kautta.

PunaMustan mukaan kompensoinnin osuus painotuotteen hinnasta on 0,5−2 prosenttia. Kompensoinnin lisäksi PunaMusta kertoo pyrkivänsä vähentämään päästöjä painotuotannon kaikissa vaiheissa.

Alma Talent kertoo myös Talouselämä-lehden jakelun olevan hiilineutraalia, sillä Posti on kompensoinut Suomessa jakelusta aiheutuvat päästöt vuodesta 2011 lähtien. Yhden Talouselämän numeron jakelusta lukijoille syntyy noin 2,1 hiilidioksidiekvivalenttitonnin päästöt.

Alma Talentin mukaan Talouselämä on ensimmäinen hiilineutraali journalistinen printtijulkaisu Suomessa.

”Median keskeisin rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa on keskustelun herättäminen ja toimenpiteiden kiihdyttäminen kohti kestävämpiä valintoja ja kestävien investointien lisäämistä. Myös jokaisella, pienelläkin konkreettisella teolla on merkitystä. Haluamme Talouselämän osalta olla myös hiilineutraaliudessa suunnannäyttäjä”, Talouselämän päätoimittaja Jussi Kärki sanoo.

Talouselämä-lehden muuttaminen hiilineutraaliksi on osa Alma Median ympäristövastuutyötä. Alma Talent kuuluu Alma Media -konserniin, kuten myös Markkinointi & Mainonta.

”Olemme Alma Mediassa kehittäneet yritysvastuutamme systemaattisesti useiden vuosien ajan ja kannamme omalta osaltamme vastuuta taistelussa myös ilmastonmuutosta vastaan”, sanoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne tiedotteessa.

Telanteen mukaan Alma Media asetti muutama vuosi sitten kolmantena mediayhtiönä maailmassa tieteeseen perustuvat ympäristötavoitteet Science Based Targets -aloitteen kautta.

Alma Median tavoitteena on vähentää omasta toiminnastaan suoraan koituvia hiilidioksidipäästöjä 21 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja alihankintaketjunsa aiheuttamia epäsuoria hiilidioksidipäästöjä kymmenen prosenttia vuoteen 2023 mennessä parantamalla esimerkiksi kiinteistöjen energiatehokkuutta sekä kehittämällä logistiikkaa ja materiaalien käyttöä. Esimerkiksi vuonna 2019 Alma Media siirtyi Suomen toiminnoissaan käyttämään päästötöntä sähköä.