Alkoholi

Anna Juvonen 8.8.2017 09:07 päivitetty 8.8.2017 09:08

Altia alkaa viedä Koskenkorva Vodkaa Yhdysvaltoihin – "Potentiaali on valtava"

Arttu Laitala
Koskenkorvan uudistus on pönkittänyt Altian viinabrändin vientiä ulkomaille. Elokuussa 2017 Altia kertoi aloittvansa Koskenkorva Vodkan viennin kymmeneen osavaltioon Yhdysvalloissa.

Alkoholiyhtiö Altia aloittaa Koskenkorva Vodkan viennin kymmeneen osavaltioon Yhdysvalloissa.

Alkoholiyhtiö Altia aloittaa Koskenkorva Vodkan viennin kymmeneen osavaltioon Yhdysvalloissa. Myynnin on määrä alkaa elo–syyskuussa. Maahantuoja Infinium Spirits pyrkii saamaan Koskenkorvan isojen ketjujen hyllyille ensin Kaliforniassa, Floridassa ja New Yorkissa.

”Ei Altialta löydy rahaa puskea Koskenkorva Vodkaa väkisin Yhdysvaltoihin. Viime vuonna toteutetun konseptiuudistuksen jälkeen olemme olleet siinä mukavassa tilanteessa, että kysyntä on tullut maailmalta”, sanoo Altian vientijohtaja Janne Halttunen.

30 maassa myytävä Koskenkorva Vodka on Altian viedyin tuote. Ulkomailla sitä myydään eniten Venäjällä, missä Altia kaksinkertaisti myyntinsä viime vuonna edellisvuodesta – juuri Koskenkorvalla.

Venäjällä Altia ei halua kilpailla paikallisten merkkien hintaluokassa vaan kisaa kansainvälisten brändien kanssa. Toisin kuin Venäjällä, USA:n koko markkina on Halttusen mukaan Altialle kiinnostava.

”Koskenkorva Vodkan konseptiuudistuksen jälkeen hyppäys Venäjällä oli aiempaa isompi. Aikaisemmin emme ole pysyneet tuplaamaan myyntiä. Loppuvuoden ja ensi vuoden näkymät Venäjällä ovat hyvät”, Halttunen sanoo.

Viennin osuus liikevaihdosta on pari prosenttia

Kiinnostus Koskenkorvaa kohtaan virisi myös Britanniassa jo viime vuonna, kun Marks & Spencer otti Koskenkorvan myyntiin.

”Aloite tuli heiltä. Marks & Spencer harjoittelee täysin uuden kategorian, väkevien, kanssa, joten siinä on vielä vähän hakemista. Tämän yhteistyön kautta saimme kuitenkin enemmän näkyvyyttä kuin isompien, perinteisten päivittäistavaraketjujen kanssa”, Halttunen kertoo.

Altia ei erottele Marks & Spencerin osuutta Britannian ketjumyynnistä. Halttusen mukaan yhteistyössä on ennen kaikkea kyse imagosta ja uuden brändin saamisesta mukaan keskusteluun. Halttunen myöntää, että perinteisempi jakelutie, kuten väkeviä jo pitkään myynyt Tesco, olisi ehkä myynnillisesti ollut tuottoisampi kumppani.

Yhdysvaltojen lisäksi uusia markkinoita brändille on Kazakstan, jonne vienti käynnistyi toukokuussa.

Viennistä tulee vasta muutama prosentti Altian liikevaihdosta. Viennin kasvattaminen on yhtiölle tärkeää kotimarkkinoiden supistumisen takia.

Yhdysvaltojen markkina on erittäin kilpailtu.

”USA on ylivoimaisesti maailman suurin vodkamarkkina, joten potentiaali on valtava verrattuna muihin Koskenkorvan vientimarkkinoihin. Olemme kohta mukana kahdessa maailman isoimmassa vodkamarkkinassa”, Halttunen sanoo.

Lähde: Kauppalehti

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö