Saksa on Altia n vientijohtajan Pontus Forth in mukaan iso ja mielenkiintoinen markkina-alue erityisesti siksi, että siellä työskentelee paljon pohjoismaalaisia.

“Olemme saaneet sieltä kyselyitä meidän tuotteista, jotka eivät aikaisemmin ole olleet saatavilla siellä. Se oli merkittävä syy, miksi lähdimme ensisijaisesti avaamaan verkkokaupan Saksaan”, Forth perustelee.

Verkkokauppaa analysoivan Profitero-konsulttiyhtiö lainaa markkinatutkimusyhtiö Nielsen in tietoja, joiden mukaan Saksan sijaan suuremmat markkinat alkoholin etämyynnille on Isossa-Britanniassa. Brittiläisistä kuluttajista 21 prosenttia on ostanut alkoholia verkosta, kun Saksassa luku on 14.

Forthin mukaan Saksa oli kuitenkin Altialle luontevampi paikka aloittaa.

“Iso-Britannia on hyvin kilpailtu markkina-alue, enkä poissulje sitä, ettemme joskus avaisi siellä verkkokauppaa.”

Verkkokaupan potentiaali voi olla iso. Profitero arvioi, että Yhdysvalloissa alkoholin verkkokaupan arvo voi lähivuosina paisua 7–15 miljardiin dollariin.

Suomessa lainsäädännöllisesti verkkokauppa on epämääräisessä tilassa. Sallittua on etäosto, jossa kuluttaja vastaa veroista ja kuljetuksesta.

Myös etämyynti on periaatteessa sallittua, mutta sen on pelätty uhkaavan Alkon monopolia. Verkkokauppaa Suomessa selvittänyt työryhmä esitti huhtikuussa, että etämyynti sallittaisiin aina 5,5 prosentin rajaan asti ja etäosto siitä ylöspäin.

Forth ei ota kantaa Suomen politiikkaan, mutta toteaa Altian haluavan menevän kuluttaja edellä.

“Meille on tärkeää, että olemme mukana kehityksessä. Meidän pitää olla siellä, missä kuluttajakin, ja kuluttaja on kasvavissa määrin verkossa.”