Elokuun alussa Finlayson mainosti Helsingin Sanomien etusivulla siirtymistään kartonkipakkauksiin ja luomupuuvillaan lakanoissaan haastaen samalla rehvakkaasti Ikea n tekemään saman perässä.

Ikea vastasi nopeasti haasteeseen ilmoittamalla, että se on siirtynyt vuonna 2015 käyttämään lakanoissaan puuvillaa, joka on tuotettu kestävämmillä menetelmillä kuin aiemmin.

Nyt etusivukeskusteluun liittyi yllättäen kangasalalainen alus- ja yöasuja valmistava Tam-Silk Oy, joka mainosti tänään Kangasalan Sanomien etusivulla.

Ikea ja Finlayson, siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja.

<3 , terveisin Tam-Silk, Made in Kangasala.

Mainos on siinä mielessä historiallinen, että se on Kangasalan Sanomien historian kaikkien aikojen ensimmäinen kokosivun mainos.

”Olin heihin yhteydessä ja kysyin, saadaanko ostettua teidän etusivu. Vastasivat etteivät ole koskaan myyneet etusivulta muita kuin pieniä paikkoja. Mutta kun lähetin kuvan, he ymmärsivät heti, mistä on kyse ja näkivät asian kannattavuuden myös omalta kannaltaan”, Tam-Silkin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Tuomo Saarni kertoo M&M:lle.

Tekstiiliteollisuus it-buumin tiellä

Tam-Silk valmistaa alus- ja yöasuja Kangasalla. Miksi se halusi mukaan lakanakeskusteluun?

”Olen tullut tekstiilibisnekseen muutama vuosi sitten it-alalta, jossa näin sen buumin, kun kaikki tuotanto yritettiin siirtää Intiaan ja Kiinaan 10-20 vuotta sitten. Aika nopeasti huomattiin, että lasketut säästöt eivät toteudu Kauko-Idässä, vaan sieltä tuli yllättäviä oheiskustannuksia kuten laatuun liittyviä. Nythän ohjelmistotuotanto on palannut hyvin Suomeen ja Eurooppaan.”

Saarni kertoo huomanneensa saman liikkeen nyt kotimaisessa tekstiilituotannossa.

”Finlayson on siirtänyt tuotannon ulkomaille ja Nanso ulkoistanut kokonaan. Se on enää bränditalo, mutta tulos on ollut pitkään tappiollinen, ei se suunta välttämättä ole oikea.”

"Enemmän näkyvyyttä kuin Hesarin etusivulla"

Saarni osti Tam-Silkin vuonna 2018.

”Tänä vuonna tuplaamme liikevaihdon ja kaikki tehdään kotimaisin voimin Kangasalla”, hän sanoo.

Kansainvälisen tekstiiliteollisuuden tuloa Suomeen ei voi estää, mutta Saarni luottaa vakaasti suomalaisen laadun potentiaaliin.

”Kotimaisuus on markkinointi- ja myyntivaltti”, Saarni painottaa.

Usein kuultu argumentti on, että jos tuotanto olisi täysin kotimaista, olisi loppuhinta kuluttajalle kestämätön.

”Pitää miettiä kokonaiskustannusrakennetta. Tarvitaanko kaikkia kustannuksia? Jos hallinnossa on enemmän väkeä kuin tuotantolattialla, silloin on ongelma käsissä”, Saarni sanoo.

Tam-Silkissä hallinto-organisaatio on pieni. Saarnin lisäksi johtoportaassa on tuotantojohtaja, myyntiä hoitaa yksi henkilö ja markkinointia ja viestintää tekee Saarni toisen henkilön avustuksella.

”Teemme pelkästään sähköistä markkinointia. Facebook on merkittävin kanava ja Google-mainonta. Toki joskus pitää katsoa myös uudesta näkökulmasta. Tiesin, että tämä tulee saamaan enemmän näkyvyyttä kuin Hesarin etusivu.”