Mainonta

Laura Kukkonen 13.6. 14:25

Älykärry-yhtiö selvitti mainonnan tehokkuutta – "Nämä ovat erittäin korkeita lukuja"

Ossi Ahola
K-Supermarket Kuninkaankulma sai älykärryt uudistumisensa jälkeen.

Smartcartin ja Kuulas Helsingin selvityksen mukaan suurin osa älykärryjen kokeilijoista on tyytyväisiä älykkääseen ostoskärryyn.

Älykkäitä ostoskärryjä valmistava Smartcart on selvittänyt myymälämarkkinoinnin tehokkuutta yhdessä asiakasymmärrystoimisto Kuulas Helsingin kanssa. Smartcart toi älykärryt markkinoille tammikuussa 2017 ja nyt niitä on tuotu lähes 80 K-kaupan asiakkaiden käyttöön.

"Teettämämme tutkimuksen ostokonversiotulokset olivatkin erittäin positiivisia, ja linjassa loppuvuodesta 2016 ja kesällä 2017 tehtyjen vastaavien tutkimusten tulosten kanssa", Smartcartin markkinointijohtaja Ahti Leväaho sanoo tiedotteessa.

Selvityksen mukaan parhaimmillaan 29 prosenttia niistä kaupan asiakkaista, jotka näkivät älykärryissä tietyn mainoksen, ostivat mainostetun tuotteen saman kauppareissun aikana.

"Noin 3–4 euron kustannuksella mainostaja saa tuhat nettokontaktia, mikä johtaa 40–150 ostotapahtumaan tuotekategoriasta ja mainonnan sisällöstä riippuen. Ostokonversioluvut asettuvat silloin tuoteryhmistä riippuen 4–15 prosentin välille. Nämä ovat erittäin korkeita lukuja", Leväaho tarkentaa.

Selvityksen mukaan ensimmäistä kertaa älykärryjä käyttäneistä kuluttajista yli puolet piti niitä toimivana tai erittäin toimivana mainosympäristönä. Tyytyväisyys nousi yli 75 prosenttiin niiden keskuudessa, jotka olivat käyttäneet älykärryjä jo aikaisemmilla ostoskierroksillaan.

Smartcartin tavoite on tuoda älykärryt reiluun 135 K-ryhmän myymälään vuoden 2018 loppuun mennessä. Smartcartin toimitusjohtaja Petteri Heiman kertoi maaliskuussa, että yhtiö odottaa tälle vuodelle noin 5,5 miljoonan euron liikevaihtoa.

Smartcart ja Kuulas Helsinki teetivät valtakunnallisen On The Go -myymälämarkkinointiselvityksen huhti-toukokuussa.

Smartcart esittelee Kuulaan tuottamia tutkimustuloksia Seinäjoen Food Business Summitissa keskiviikkona 13. kesäkuuta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö