Tapaus: Amarillon kotoakuljetuspalvelu Noutaja

Kuka teki: Amarillo, Ivalo ja Lataamo

Tavoite: Kasvattaa tietoisuutta Amarillon konseptiuudistuksesta

S-ryhmä än kuuluva ravintolaketju Amarillo ryhtyi keväällä kuljettamaan asiakkaita kotoa ravintolaan sen sijaan, että se kuljettaisi ruoan asiakkaiden luokse. Noutaja-palvelu on kiertänyt paikkakuntia, joilla on uudistunut Amarillo.

Asiakkaat ovat voineet tilata näyttäväksi tuunatun Noutaja-auton maksutta kuljettamaan heidät sovittuun aikaan sovitusta paikasta Amarilloon. Myös pöytävaraus kuuluu palveluun, mutta takaisin kotiin Noutaja ei vie.

Amarillon ketjupäällikkö Pekka Lavikainen kertoo, että kampanjan taustalla on Amarillon iso, vuonna 2017 käynnistetty konseptiuudistus. Uusi konsepti perustuu elämyksellisyyteen ja uusiin tapoihin ajatella.

Kampanja viestii uskosta siihen, että ravintola on sosiaalisten kohtaamisten paikka.

"Me uskomme, että ihmiset haluavat edelleen käydä syömässä ravintoloissa, joissa ruoka ja tunnelma maistuvat aina erilaiselta kuin kotisohvalla. Niinpä päätimme, että Amarillo kenties ensimmäisenä ravintolana maailmassa kääntää kotiinkuljetuspalvelun käsitteen päälaelleen ja lanseeraa sen sijaan kotoakuljetuspalvelun", Lavikainen sanoi kampanjan lanseerauksen yhteydessä.

Alun perin Noutajan oli tarkoitus kiertää kesäkuun puoleenväliin mennessä kaikki 15 paikkakuntaa, joilla on uudistunut Amarillo. Osalla paikkakunnista Noutajan vierailu haluttiin kuitenkin siirtää kesän loppuun syyskauden aloitukseksi, joten Kouvola, Vuokatti ja Tallinna saavat Noutajan vierailulle vielä elokuun loppupuolella.

Lavikaisen mukaan kampanja on onnistunut hyvin ja odotusten mukaisesti, vaikka auton kanssa on ollut matkan varrella teknisiä vaikeuksiakin.

"Auto on vuoden -88 jenkkipaku, jolla ei ollut hetkeen ajettu pitkiä matkoja. Siihen tuli sellaisia mekaanisia asioita, joita tuon ikäiseen autoon tulee. Ne korjattiin ja kiertue saatiin jatkumaan", Lavikainen kertoo.

Noutajan kyytiin mahtuu kerralla kuusi henkilöä, ja se on kuljettanut asiakkaita Amarilloihin korkeintaan noin puolen tunnin ajomatkan säteeltä. Kuljetettavia asiakkaita on ollut joka paikkakunnalla keskimäärin noin 50–60 yhteensä kahden illan aikana.

"Meillä oli sekä ennakkoilmoittautumislomake netissä että WhatsApp-numero kyydin tilaamista varten. WhatsApp-tilaus osoittautui toimivammaksi tavaksi, sillä päätökset ravintolaan lähtemisestä tehdään usein siinä hetkessä", Lavikainen kertoo.

Kampanjan hintaa Lavikainen ei paljasta, mutta hän kertoo, että summa on runsas kolmasosa Amarillo-ketjun koko vuoden markkinointibudjetista, johon eivät sisälly ravintoloiden paikalliset budjetit.

Noutaja on näkynyt pääasiassa sosiaalisessa mediassa kulloinkin vuorossa olevan ravintolan omilla tileillä. Lisäksi palvelua on muutamassa kaupungissa mainostettu infonäytöillä, ja se on näkynyt myös S-ryhmän omissa kanavissa ja esimerkiksi paikallisten osuuskauppojen omilla digitaalisilla näytöillä.

"Saimme paikallisesti hyvän näkyvyyden joka kaupungissa, ja valtakunnallisestikin kampanjan startti sai ihan hyvän näkyvyyden eri medioissa."

Lavikainen uskoo, että Noutaja voi tehdä tulevaisuudessa paluun. Hän on kampanjan yhteyshenkilönä saanut eri kaupungeista kyselyjä siitä, koska Noutaja-kyydin saisi varata.

"Ilmeisesti osuimme johonkin, ja ainakin jätimme muistijäljen Amarillo-kaupunkeihin", Lavikainen sanoo.