Kirjakustantamo ja verkkokirjakauppa Amazon on haastamassa tosissaan kahta verkkomainonnan valtiasta, Google a ja Facebook ia, kertoo Digiday.

Viime aikoina Amazon on esitellyt omia vahvuuksiaan maailman suurimmille brändien haltijoille. Esittelyn kuulleiden markkinointi- ja toimistojohtajien mukaan Amazon aikoo tulla johtavaksi digitaalisen median alustaksi ja asiantuntijoiden arvion mukaan sillä on myös mahdollisuudet tähän.

Markkinointitutkija e-Marketerin ennusteen mukaan Amazon kasvattaa mainostulojaan tänä vuonna kolmanneksella. Arvion mukaan Amzonin mainostulot nousevat tänä vuonna 1,5 miljardiin dollariin ja vuoteen 2019 mennessä 2,4 miljardiin dollariin.

Mainonnan kasvattaminen on Amazonille looginen stratgia, sillä verkkokaupassa voittomarginaalit ovat noin viiden prosentin luokkaa. Mainonnassa voittomarginaali voi nousta 30 prosenttiin.

Amazonin mukaan sen etuna Facebookiin ja Googleen verrattuna on mahdollisuus hyödyntää tarkkaa asiakasdataa, ns big dataa. Amazonin asiakkaat tekevät tuotehakuja suoraan verkkokaupan omilta sivuilta. Amazon paljasti, että 55 prosenttia yhdysvaltalaisista verkkoasiakkaista aloitti tuotehakunsa suoraan verkkokaupan sivuilta.

Kun Google ilmoittaa, että se tietää kaiken asiakkaista, jotka etsivät tuotteita (ns. big data ihmisistä), Amazon tietää, mitä asiakkaat todella ovat ostaneet. Tämä tieto saattaa olla mainostajille todella arvokasta.

Mahdollisina haasteina Amazonin verkkomainonnan kasvulle nähdään Digidayn mukaan muun muassa sivunäytön monimutkaisuus sekä hidas vasteaika.

Lisäksi mainosten jälleenmyynti tuo mukanaan haasteita. Amazonin arvioidaan o9levan luotettava mainosalusta, kun sen mainokset ovat verkkokaupan omilla sivuilla. Jos ja kun mainoksia myydään edelleen muille, vähemmän luotettaville sivustoille, se voi olla ongelma brändien maineen kannalta.