Yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon kokeilee uutta mainostusta avittavaa kikkaa: se tarjoaa 10 dollaria käyttäjilleen, jos he vastapalvelukseksi antavat Amazonin seurata heidän liikkeitään internetissä.

Tarjous koskee Amazonin Prime-jäseniä ja rajoittuu kaksipäiväisen Amazonin ”hullujen päivien”, Prime Dayn, ajaksi. Amazon havittelee shoppailijoiden tietoja Amazon Assistant -nimisen työkalun avulla, jonka käyttäjät voivat lisätä selaimeensa. Asiasta uutisoi muun muassa Reuters.

Amazon Assistant etsii Amazonin hinnat tuotteille, joita käyttäjä katsoo jonkin toisen verkkokaupan sivuilta. Toimiakseen työkalu tarvitsee tietoa muun muassa siitä, millä sivuilla käyttäjät vierailevat ja mitä he tekevät sivustoilla.

Kymmenellä dollarilla Amazon yrittää kuitenkin saada shoppailijansa suostumaan siihen, että verkkokauppa saisi käyttää Amazon Assistantin keräämiä tietoja myös mainostarkoituksiin, ei vain hintojen vertailuun.

Amazon Assistantia käyttää yli 7 miljoonaa ihmistä Google Chromella ja Mozilla Firefoxilla.

Amazon on yksi maailman suurimmista teknologiayrityksistä Google n, Facebook in ja Apple n rinnalla. Myös muun muassa Google kerää palveluidensa käyttäjistä tietoa – sillä vain on huomattavasti laajemmat seurantamenetelmät Amazoniin verrattuna.

Amazon Assistantin avulla yritys voi saada syvempää ymmärrystä siitä, miten yhtiö voisi räätälöidä mainontaa henkilökohtaisemmaksi. Samalla Amazon voi saada kilpailuetua muihin verkkokauppatoimijoihin nähden kovassa kilpailussa.

”Yhdysvalloissa ei käytännössä ole rajoituksia sille, mitä kaikkea tällaisella datalla voi tehdä”, Bennett Cyphers , yksityisyyden suojaa verkossa puolustavan yhdistyksen Electronic Frontier Foundationin jäsen pohti Reutersille.

Yhdysvalloissa on kiinnitetty kasvavissa määrin huomiota siihen, miten isot teknologiayhtiöt keräävät dataa. Kesäkuussa Yhdysvaltain senaatissa ehdotetussa laissa esitettiin, että isojen toimijoiden tulisi tuoda selkeästi esille, mitä tietoja ne keräävät käyttäjiltään ja mikä tiedon arvo on yritykselle.