Verkkokauppa

Aleksi Ylä-Anttila 13.8. 15:45

Amazon joutui viranomaisten hampaisiin Britanniassa: "Mainos oli harhaanjohtava"

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun verkkokaupan jättiläinen on saanut kritiikkiä mainonnastaan.

Yhdistyneiden kuningaskuntien mainontaa valvova Advertising Standards Authority (ASA) on vaatinut verkkokauppa Amazonia lopettamaan väitteet, joiden mukaan Amazon Prime -jäsenille taataan vuorokauden toimitusaika heidän tilatessaan tuotteita verkkokaupasta, uutisoi The Guardian.

Amazon on ilmoittanut tarjoavansa Prime-asiakkailleen "rajoittamattoman vuorokauden toimituspalvelun". Monet asiakkaat ovat kuitenkin kertoneet, että lupaus tuotteen toimituksesta perille seuraavana päivänä ei ole aina pitänyt paikkaansa. Moni joulun alla tavaraa Amazonilta tilannut asiakas ei ASA:n mukaan saanut tilaamaansa tuotetta vuorokauden sisällä.

"Merkittävä osa Prime-merkityistä tuotteista ei ollut valmiina toimitettavaksi seuraavana päivänä. Koska kuluttajat olivat mitä ilmeisemmin ymmärtäneet, että Prime-tuotteet ovat saatavilla tilausta seuraavana päivänä, kunhan he eivät tee tilaustaan liian myöhään, olemme linjanneet, että mainos oli harhaanjohtava", ASA ilmoitti lausunnossaan.

Amazon on ollut viranomaisten hampaissa aiemminkin. Vuonna 2016 ASA otti kantaa Amazonin ilmaisia tuotetoimituksia koskevaan mainontaan. ASA totesi tuolloin, että Amazonin mainokset eivät ilmaisseet riittävän selvästi, mitkä tuotteet olivat oikeutettuja maksuttomaan toimitukseen ja millä ehdoilla. Siksi ASA tuomitsi mainokset harhaanjohtaviksi.

Amazon ei vastannut The Guardianin kommentointipyyntöön. Yrityksen tiedottaja kertoi kuitenkin aiemmin The Times -lehdelle, että oletettu toimitusaika näkyy tuotteen kohdalla jo ennen kuin varsinainen tilaus on tehty.

"Pieni osa tilauksista ei täyttänyt toimituslupauksia viime vuonna johtuen äärimmäisistä sääolosuhteista, jotka vaikuttivat kaikkiin kuljetusvälineisiin ympäri Isoa-Britanniaa", Amazonin edustaja kommentoi The Timesille.