Kasvomaskeja myydään BBC:n mukaan, aluksi terveydenhuollon ammattilaisille ja myöhemmin kaikille Amazonin asiakkaille.

Amazon ei ole ensimmäinen suuryritys Yhdysvalloissa, joka alkaa tuottaa henkilökohtaisia suojavarusteita.

Apple alkoi lähettää kasvosuojia sairaaloihin jo maaliskuussa. SpaceX ja Ford alkoivat myös käyttää valmistuskoneistoaan erilaisten suojavarusteiden tuotantoon, ja nekin alkoivat lahjoittaa niitä tarvitseville.

Myös Amazon on jo aiemmin lahjoittanut 10 000 kasvosuojusta Yhdysvalloissa ja 20 000 lisäerän lahjoitus on työn alla.

Uutta on kuitenkin se, että niitä aletaan myydä edullisesti kaikille asiakkaille verkkokaupassa, mitä muut yritykset eivät ole tehneet.

Torstaina Amazon myi kolmansien osapuolten kasvosuojuksia hinnalla, joka vaihteli 12 dollarista 35 dollariin.

Amazonia on aiemmin syytetty siitä, että se pakottaa kolmansia osapuolia myymään tuotteita verkkokaupassaan liian halvalla. Kilpailuviranomaiset näkevät, että tällainen apu kriisin yhteydessä lieventää kritiikkiä yritystä kohtaan.

"Ne, joita Amazonin hinnoittelu nyt ärsyttää, ovat varmaan kiukkuisia jatkossakin, mutta paljon suurempi joukko ihmisiä ovat iloisia siitä, että hinnat ovat edullisia kriisin aikaan", sanoo kilpailun ja markkinoinnin asiantuntija Michael Kades.