Mediakatsaus

Aleksi Ylä-Anttila, Ville Perttula, Laura Kukkonen 3.9.2018 09:03

Amazon sai lunta tupaan US Open -lähetyksistä, WPP valitsee uuden johtajan ja Kokis osti kahvilaketjun

Justin Lane / EPA
Viime viikolla käynnistyneen US Open -turnauksen otteluita esitetään Amazon Prime -suoratoistopalvelussa. Kuvassa tennistähti Serena Williams.

M&M koostaa alkuviikosta kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Verkkokaupan jättiläinen Amazon laajentaa toimintaansa tehokkaasti myös muille liiketoiminnan alueille. Kaikki ei kuitenkaan ole sujunut aivan suunnitelmien mukaisesti, uutisoivat muun muassa The Guardian ja CNN.

Amazon hankki itselleen keväällä lähetysoikeudet Yhdysvaltain avoimeen tennisturnaukseen, US Openiin. Viime viikolla käynnistyneen turnauksen otteluita esitetään Amazon Prime -suoratoistopalvelussa.

Ottelulähetysten laatu ei kuitenkaan ole ollut tenniksen ystävien mieleen. The Guardian kertoi viime viikolla, että lähes 90 prosenttia yli 600 lähetyksiä Prime Video -palvelussa arvostelleesta katsojasta on antanut ähetysten arvosanaksi joko yhden tähden tai maksimissaan kaksi tähteä.

"Palvelussa ei ole uusintaominaisuutta, ei mahdollisuutta nauhoittaa otteluita ja kuvan laatu on erittäin heikko. Tämä on kuin palaisi ajassa 25 vuotta taaksepäin", eräs närkästynyt brittikatsoja kommentoi.

Kun huonoja arvioita oli kertynyt useita satoja, mahdollisuus arvioida lähetyksiä poistui mystisesti käytöstä. Amazonin mukaan kyse ei ollut tahallisesta estämisestä vaan IT-ongelmasta, jonka yhtiö ilmoitti korjaavansa.

"Kuuntelemme kaikkia asiakaspalautteita ja pyrimme aina parantamaan palvelumme kaikkia osa-alueita", Amazonin tiedottaja kommentoi.

Oli totuus mikä tahansa, palvelun saama huono palaute osoittaa, että Amazonilla on vielä oppirahoja makseltavana. Eikä aikaa ole hukattavaksi.

Yritys hankki kesällä Englannin Valioliigan lähetysoikeudet 20 otteluun yhden kauden aikana. Amazon aloittaa Valioliiga-lähetykset syksyllä 2019. Sopimus kattaa kolme kautta.

***

Mainosalan jättiläinen WPP on mediatietojen mukaan valinnut Sir Martin Sorrellin työlle jatkajan. Yhtiö aikoo nimittää Mark Readin uudeksi toimitusjohtajaksaan tällä viikolla, kertoo Financial Times.

Read on toiminut väliaikaisena toimitusjohtajana Sorrellin lähdön jälkeen, eli huhtikuusta alkaen. Hän on istunut myös yhtiön hallituksessa jo 10 vuotta. Aiemmin Read on työskennellyt WPP:n digitaalisista investoinneista vastaavan WPP Digitalin johdossa.

Guardianin mukaan nimitys vahvistettaneen tiistaina WPP:n puolivuotistuloksen julkistuksen yhteydessä. 

Read on jo hieman valottanut mielipiteitään Sorrellista. Read kommentoi WPP:n vuosikokouksessa seuraavasti:

"Martin oli uuttera ja kunnianhimoinen toimitusjohtaja. En tunnista... joihinkin syytöksiin liittyvää kiusaamista."

Read antoi myös ymmärtää, ettei Sorrellin seuraaja aio ottaa mallia edeltäjästään.

"Voiko yksi mies pyörittää yhtiötä? Kukaan ei voi tehdä sitä kuten hän", Read sanoi ennen kuin oli odotettavissa, että hänestä tulisi Sorrellin toimen vakituinen jatkaja.

***

Lego hämmästytti maailmaa markkinointitempauksellaan. Tanskalainen lelujätti julkaisi somessa videon, jossa esiteltiin täysikokoista Legon Technics-sarjan rakennuspalikoista valmistetua Bugatti Chironia.

Oikeasti ajettavan urheiluauton rakentamiseen kului noin miljoona lego-palikkaa, ja auto koostuu noin 90-prosenttisesti legoista.

Auton konepellin alla voimamyllyinä toimii 2 304 legon omaa power functions -moottoria. Auton huippunopeus on tosin vain 20 kilometriä tunnissa.

1 500 kiloa painavan auton rakentamiseen ja testaamiseen kului Legon mukaan yli 13 000 tuntia. Ja ei, auton rakentamiseen ei ole käytetty liimaa.

Tempauksessa on kyse Bugattin ja Legon yhteistyöstä, jonka seurauksena myös kauppoihin on tullut legoista koottava Bugatti Chiron.

***

Virvoitusjuomajätti Coca-Cola Company ilmoitti perjantaina ostavansa brittiläisen Costa-kahvilaketjun 5,1 miljardin dollarin eli noin 4,4 miljardin euron kauppahinnalla. Asiasta kertovat muun muassa MarketWatch ja Business Insider.

Kahvilaketju siirtyy Coca-Colan omistukseen monikansalliselta hotelli-, ravintola- ja kahvila-alan yritykseltä Whitbreadilta. Kaupalla Coca-Cola pyrkii valtaamaan kahvila-alan markkinoita useissa Euroopan maissa, Aasiassa sekä Lähi-idässä.

Costa on vuonna 1971 Lontoossa perustettu kahvilaketju ja Starbucks-ketjun pääkilpailija Britannian markkinoilla. Costalla on yhteensä lähes 4 000 omaa myymälää. Lisäksi ketju myy kahvia ruokakaupoissa ja huoltoasemilla. Ketju on viime vuosina myös laajentanut toimintaansa Kiinan markkinoilla.

"Kuumat juotavat ovat yksi harvoista segmenteistä virvoitusjuomasektorilla, joissa Coca-Colalla ei ole maailmanlaajuista brändiä. Costa tarjoaa meille pääsyn näille markkinoille vahvan kahvialustansa kautta", Coca-Cola Companyn toimitusjohtaja James Quincey perustelee kauppaa MarketWatchin mukaan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö