Amazon tähtää jo uuteen myynti-iskuun pian kanta-asiakkailleen suunnatun "hullujen päivien" eli Prime Dayn jälkeen. Nyt kohteena ovat nuoret kuluttajat eli koulunsa alittavat koululaiset. Asiasta kertoo AdAge.

Tällä viikolla alkanut "Countdown to School Year" -kampanja sisältää spotteja verkossa ja televisiossa. Filmit ovat yhtiön oman sisäisen luovan toimiston käsialaa. Ne on tehnyt yhtiön oma sisäinen luova osasto. Amazon tuottaa kouluun paluuta koskevan kampanjansa ensimmäistä kertaa in-housena.

Koulun alku on Amazonin kaltaiselle verkkokaupalle iso myyntisesonki. Ei siis ole ihme, että yhtiö laittaa nyt peliin kaiken digitaalisen osaamisensa.

"Strategiamme on näyttää, että meillä on ison tuotekirjomme sisällä myös erityisesti lapsille suunnattuja tuotteita. Ja kouluun palaaville niin iso kirjo valikoimaa, ettei kilpailijoillamme ole vastaavaa", sanoo Amazonin mainonnasta vastaava johtaja Claudine Cheever.

Hän huomauttaa, ettei kouluun paluu -markkina enää kasva, mutta tällaiset kampanjat ovat yhä suurempi osa Amazonin strategiaa.

Nyt alkanutta kampanjaa varten luotu puolen minuutin mainospotti tekee lähtölaskentaa koulun alkuun ja esittelee laajan joukon lapsia ja tuotteita, kuten selkäreppuja, vaatteita ja kirjoja.

Cheever kertoo, että kampanjassa esitellään niin Amazonin omia kuin muitakin brändejä.

Kanta-asiakkailleen suunnattua 48-tuntista globaalia Prime Day -alennusmyyntikampanjaansa Amazon mainosti suorilla videolähetyksillä. Tarkoitus onkin Cheeverin mukaan tehdä kampanjoista entistä viihteellisempää.

Amazon kertoo myyneensä lomakauden aikana yhteensä yli 175 miljoonaa tuotetta, mikä on 75 miljoonaa enemmän kuin viime vuoden kesälomasesongin aikana.

Cheever kertoo, että uutta kampanjaa tekevä yhtiön oma mainostiimi käsittää tusinan verran ihmisiä. Kilpailu on kovaa ja Amazoninkin markkinointikulut ovat kasvussa. Vuoden toisella neljänneksellä ne kasvoivat 48 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Amazonin liikevaihto vuoden toisella kvartaalilla oli 63,4 miljardia dollaria. Amazon käytti toisella kvartaalilla muun muassa 800 miljoonaa dollaria varastojensa ja toimitusinfrastruktuurinsa investointeihin, jotta Prime-palvelun tilanneet asiakkaat saisivat yhä useampia tuotteita yhden päivän toimitusajalla.

Analyytikot ennustavat CNBC:n mukaan, että entistä lyhyemmät toimitusajat saavat asiakkaat shoppailemaan Amazonissa entistä säännöllisemmin, mikä puolestaan kasvattaa liikevaihtoa.

Investoinnit ovat kuitenkin verottaneet Amazonin voittomarginaaleja, mikä näkyy myös verkkokaupan kolmannen kvartaalin liikevoiton ennusteessa. Amazon povaa heinä-syyskuulle 2,1-3,1 miljardin dollarin liikevoittoa, kun analyytikot odottivat 4,4 miljardin dollarin ennustetta.