Verkkokauppajätti Amazon kärsii valearvosteluiden valtavasta määrästä, The Markup kertoo. Esimerkkitapaukseksi julkaisu nostaa puhelimeen tarkoitetun kuulokeadapterin, jolla on useita positiivisia arvosteluita.

Arvostelijan antamien tähtien määrän sijasta kannattaa kuitenkin lukea varsinaisia arvostelutekstejä, sillä niissä puhutaan yllättäen taco-kuorille tarkoitetusta telineestä eikä kyseisestä adapterista.

Arvosteluiden kaappauksena tunnettu temppu on vain yksi konsti, jolla hämäräperäiset myyjät pyrkivät kauppaamaan heikkolaatuisia tuotteitaan pahaa-aavistamattomille asiakkaille.

Amazon pyrkii torjumaan huijarimyyjiä niin tekoälyn kuin ihmisaivojenkin avulla. Yhtiössä työskentelee peräti 8 000 ihmistä pelkästään torjumassa erilaisia huijauksia. Työntekijöiden määrällä pelkkä Amazonin huijaustentorjuntaosasto olisi kevyesti Suomen kymmenen suurimman yrityksen joukossa.

Täydellistä työ ei silti ole. The Markupin tutkimuksessa valikoimista löytyi esimerkiksi yli sata Amazonin säännöissä kiellettyä myyntiartikkelia, jotka olivat kaikesta huolimatta päässeet virtuaalikaupan hyllyille.

Huijarit keskittyvät erityisesti käyttäjien kirjoittamien arvostelujen parissa työskentelyyn, sillä tuoreen tutkimuksen mukaan arvostelujen määrä oli ratkaisevin asia Amazonin asiakkaiden ostopäätöksissä.

Yksi käytetyimmistä kepulikonsteista arvioiden saamiseksi on tarjota alennuksia tai muita etuja niiden kirjoittajille. Käytäntö on ollut virallisesti kielletty Amazonin käyttöehdoissa jo vuodesta 2016, mutta kieltoa rikotaan surutta. Esimerkiksi myyjiä ja arvioijia yhdistävässä Facebookin Amazon Review Club -ryhmässä on 1 500 jäsentä. Facebook tosin ilmeisesti puuttuu toimintaan sen kasvaessa yli äyräidensä, vastaavan ryhmän kerättyä yli 200 000 jäsentä poisti Facebook sen kokonaan.

Toinen suosittu tekniikka on kaapata jokin aiemmin myynnissä ollut tuote. Huijarikauppiaat etsivät erilaisia tuotteita, joita ei ole enää toimitettu asiakkaille aikoihin. Sen jälkeen vilpillisin aikein toimivat yrittäjät ilmoittavat Amazonin myyjätyökaluja käyttäen myyvänsä kyseistä tuotetta. Amazon siirtää sen jälkeen ilmoituksen hallinnan huijarin haltuun. Tämä voi vaihtaa tuotteen hinnan, nimen ja kuvat - mutta alkuperäiselle tuotteelle annetut arviot pysyvät ennallaan.

Amazonin työkaluja käytetään surutta väärin myös toisenlaisessa huijauksessa. Myytävistä tuotteista voi helposti luoda erilaisia vaihtoehtoisia versioita, esimerkiksi vaatteiden kohdalla tarjolla voi olla samasta perusmallista erikokoisia tai -värisiä vaihtoehtoja. Vaihtoehtojen sijasta tarjolla voi kuitenkin olla lopulta täysin eri tuote - jonka kuvauksessa kuitenkin säilyvät alkuperäisversion arviot.

Kirjoitettujen arviotekstien lisäksi Amazon tarjoaa myös mahdollisuuden antaa arvioida tuotteita pelkästään tähdillä. Niiden tykittäminen omalle tuotteelle saa myyntiartikkelin näyttämään hyvinkin suositulta, todellisuudessa tähtiä on voinut käydä naputtamassa koodinpätkä ihmisen sijasta. Esimerkiksi eräälle hampaiden oikomislaitteelle oli kertynyt peräti 3 600 positiivista arvostelua, tekstiä arvioijista oli jaksanut kuitenkin kirjoittaa vain 15 asiakasta.

The Markup tarjoaa lopuksi neljän täsmävinkin kokoelman, joilla ostoksille uskaltaa lähteä turvallisimmin mielin.

  • Kiinnitä huomiota arvosteluteksteihin, älä niinkään tuotteen saamiin tähtiin
  • Järjestä arviot aikajärjestykseen, ei suosion mukaan. Suosituin arvio voi olla paikallaan myyjän manipuloinnin takia.
  • Älä usko silmiäsi. Jos tuotteen arvioissa on paljon kuvia ja videoita, on se hyvin poikkeuksellista. Huijarimyyjillä on tapana maksaa arvioijille niiden lisäämisestä arvosteluunsa.
  • Mikäli tuote vaikuttaa hitusenkaan epäilyttävältä, voi sen tuotesivusta saada arvion ilmaiseksi Fakespot- tai ReviewMeta-sivustojen kautta.