Amazon kertoi toukokuussa tarjoavansa 25 dollarin lahjakortteja vastineeksi vartalon 3D-kuvista. Tämä on herättänyt epäilyjä sekä tarjouksen todellisista päämääristä että asiakkaitten hyväksikäytöstä, kertoo AdWeek.

"Jos Amazon olisi pelkkä vaatekauppa, luulen että huoli olisi pienempi", sanoo tutkimusyritys Forrester in analyytikko Sucharita Kodali.

"Mutta kun se on vain yksi osa ison yhtiön liiketoiminnasta, yksityisyyden varjelijoilla on syytä huoleen. Kuluttajat antavat yhä enemmän tietoja itsestään isoille teknologiayrityksille", Kodali arvioi.

Amazon kommentoi asiaa tiedottajansa sähköpostilla. Tiedottajan mukaan Amazon ei kommentoi skannauksesta vastaavan tytäryhtiönsä Body Labs in asioita. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin ilmoittaa, että "mitä paremmin ymmärrämme ihmisen ruumiinrakennetta, sitä parempia tuotteita ja teknologiaa tarjoamme asiakkaillemme".

Amazon kertoo haluavansa antaa asiakkaille paremman kuvan siitä, miltä vaatteet näyttävät ja tuntuvat heidän yllään, mutta yritys ei määrittele tarkemmin, mitä tämä pitää sisällään.

Myös Nike ja jotkut startupyritykset kuten RedThread ovat tuoneet samantyyppisiä konsepteja markkinoille. Ero on kuitenkin siinä, että ne ovat keskittyneet urheilu- ja terveystuotteisiin. Jos ne eivät myy taitojaan kolmansille osapuolille, asiantuntijat eivät näe asiassa ongelmaa.

Amazonin aikeista on vähän tietoa, mutta analyytikot epäilevät, että yhtiö kerää enemmänkin tietoa kuin vain vartalon muodot ja mittasuhteet saadakseen vaatteet istumaan paremmin.

"Skannaus kuulostaa harmittomalta, mutta nämä laitteet keräävät valtavan määrän dataa. Heillä on monia eri tapoja, miten käyttää tätä dataa, mutta aina ollaan tekemisissä yksilön tietosuojan kanssa", sanoo Sylvain Labs in konsultti Joey Camire.

Lisäksi analytiikan ansiosta skannattavien kehokuvien kautta on mahdollista saada tietoa vaikkapa sydämen toiminnasta ja hapenottokyvystä.

"Se on hyvin intiimiä tietoa", huomauttaa perustuslain takaamia kansalaisoikeuksia ja -vapauksia Yhdysvalloissa puolustavan American Civil Liberties Union -järjestön analyytikko Jay Stanley.

"Tällaista tietoa käytetään, kun halutaan seurata muutoksia ihmisessä jollakin aikavälillä esimerkiksi, kun tarkoitus on tarkkailla ruokavalion, painonhallinnan ja kehonrakennuksen tuomia tuloksia."

Jokaisella ihmisellä on tunnistettavat ominaispiirteet, kuten käden koko sekä eri ruumiinosien mittasuhteet, huomauttaa Sucharita Kodali.

"Mikäli Amazon voi tunnistaa käyttäjät eri puolilla maailmaa näiden tietojen perusteella, he voivat alkaa seurata ihmisiä yleisillä paikoilla".

Amazonin tiedottajan mukaan yritys ei kerää dataa skannatuista kehokuvista Amazon Go -kivijalkakaupoissa tai omistamansa elintarvikekauppaketju Whole Foods Marketingin myymälöissä.

On kuitenkin käynyt ilmi, että Amazon on ennenkin kerännyt ja tallentanut enemmän dataa asiakkaistaan kuin se on vakuuttanut. Hiljattain kävi ilmi, että Amazonin Alexa -tekoälyavustajan ääniohjauksen viestejä on tallennettu, vaikka yhtiö on vakuuttanut toisin.