Globaalit brändit ovat antaneet nimensä avuksi taistelussa Amazonin metsätuhoja vastaan. Ne haluavat lisätä moraalista, poliittista ja taloudellista painetta, jotta isot yritykset eivät ajattelisi pelkästään voittoja vaan näkisivät asiat laajemmin. Asiasta kertovat muun muassa The Drum ja The Guardian.

Dramaattiset uutiskuvat ilmiliekeissä olevasta Amazonin viidakosta ovat saaneet yli 30 globaalia yritystä, kuten vaatevalmistaja Patagonia n, kosmetiikka-alan yritys The Body Shop in sekä jäätelövalmistaja Ben & Jerry’s in ottamaan kantaa kestävän kehityksen puolesta ja isoja voittoja vastaan.

Yritysten kannanoton mukaan mahdollisimman suurten voittojen tavoittelu kannustaa ympäristön tuhoamiseen ja lisää ilmaston muutosta.

Yhtiöt julkaisivat New York Timesissa koko sivun ilmoituksen. Yritysten johtajat vetoavat muun muassa teknologiajätti Apple a ja verkkokauppa Amazon ia siirtymään aiempaa eettisimpiin toimintatapoihin, joihin kuuluu voittojen rinnalla isompi välittäminen yhtiöiden työntekijöistä ja maapallosta.

Avoimessa kirjeessään allekirjoittaneet yritykset antavat seuraavan ilmoituksen: "Me olemme osa B Corporations - vastuullisuusohjelmaa, ja samalla osa osakkeiden omistamiseen perustuvaa kapitalismia. Olemme menestyviä yrityksiä, jotka toimivat korkeimpien vaatimusten mukaisesti ja nämä vaatimukset liittyvät työntekijöihimme, asiakkaisiimme, alihankkijoihimme ja ympäristöön. Me edustamme hyvä hallintotapaa, joka antaa meille ja voi antaa myös muille mahdollisuuden taistella tavoitteiden lyhytnäköisyyttä vastaan antaa mahdollisuuden hakea tasapainoa voiton ja päämäärän välille."

B Corporations on globaali vastuullisuusohjelma, jonka on kehittänyt B Lab -niminen yhtiö. Saadakseen B Corp -sertifikaatin, yrityksen täytyy pystyä osoittamaan toimintansa positiiviset vaikutukset huomattavasti nykyistä vastuullisuusraportointia laajemmin ja perusteellisemmin.