Verkkokauppajätti Amazon on pystynyt kilpailijayhteistyön avulla kasvattamaan nykyisten markkinoidensa kokoa sekä luomaan kokonaan uusia markkinoita itselleen ja kilpailijoilleen, kertoo tuore tutkimus.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori Paavo Ritala ja sveitsiläiset tutkijat Arash Golnam ja Alain Wegmann selvittivät, kuinka Amazon käyttää kolmea eri liiketoimintamallia tuottoisaan yhteistyöhön kilpailijoiden kanssa.

Amazon on ottanut kilpailijat mukaan kolmeen erilaiseen liiketoimintamalliin. Amazon Marketplace -mallissa kilpailijat voivat myydä omia tuotteitaan Amazonin tuotteiden rinnalla. Mikäli asiakas tilaa tuotteen kilpailijalta, Amazon saa osan myyntituotoista.

Amazon Services ja Amazon Web Services tarjoavat verkkokauppa-alustaa ja palvelinkapasiteettia kilpailijoille. Esimerkiksi Borders-kirjakauppa ja suoratoistopalvelu Netflix ovat tehneet omat markkinapaikkansa Amazonin infrastruktuurille. Amazonille kertyy tuloja palvelun pyörittämisestä ja kehittämisestä kilpailijoille.

Amazon Kindle -lukulaite puolestaan pyörii myös esimerkiksi Apple n iPadilla tai Android-puhelimessa sovelluksena. Kindle-sisältöjä siis myydään kilpailijoiden alustoille ilman, että asiakkaan täytyy hankkia varsinaista lukulaitetta.

”Amazon.comin tapa tehdä liiketoimintaa kilpailijoiden kanssa on tässä mittakaavassa harvinaista. Yrityksen strategia on olla maailman asiakaskeskeisin yritys. Amazon.comin ajattelutapa ei siis ole kilpailijakeskeinen, kuten yrityksillä usein on", professori Ritala kommentoi tiedotteessa.

Tutkimus on julkaistu Industrial Marketing and Management -lehdessä.