Amazonin verkkokaupassa ”Amazon’s choice” -merkillä varustetut tuotteet on opittu tuntemaan laadukkaina ja luotettavina. Buzzfeed Newsin tietojen mukaan merkkiin ei kuitenkaan ole luottaminen.

Moni kolmannen osapuolen myyjä epäilemättä haluaa tuotteelleen ”Amazon’s choice” -merkin, sillä vuonna 2018 tehdyn tutkimuksen mukaan kyseisellä merkillä varustetut tuotteet myivät jopa kolme kertaa paremmin kuin tavalliset tuotteet. Alustan algoritmi myöntää merkin sellaisille tuotteille, jotka ovat saaneet runsaasti positiivisia käyttäjäarvioita.

Monet myyjät ovat tämän huomattuaan alentuneet lahjomaan ostajia hyvien arvostelujen saamiseksi. Ostajille on luvattu muun muassa lahjakortteja palkkioksi viiden tähden arvioista. Lahjakortin lunastamiseksi on vaadittu todiste viiden tähden arviosta.

Tilaamaansa puhelimen suojakoteloon pettynyt Sean-niminen shoppailija paljastaa Buzzfeed Newsille löytäneensä tuotteen pakkauksesta ohjeet 19 dollarin arvoisen lahjakortin lunastamiseksi positiivisella arvostelulla. Jotakin myyjän toimista kenties kertoo se, että tilatun suojuksen hinta oli verkkokaupassa tuo samainen 19 dollaria.

Myös lisäravinnekauppiaat ovat käyttäneet porsaanreikää hyödykseen lupaamalla positiivisen arvion antaneille käyttäjille ilmaisia tuotteita ja täyttöpakkauksia.

Amazonin virallisen kannan mukaan merkit poistetaan vilpillisiksi todetuilta myyjiltä.

Lue lisää: Amazon on tulossa Pohjoismaihin, mutta ensin mukaan tarvitaan paikallisia yrityksiä – ”Strategia Amazonin varalle on luotava joka tapauksessa”

Lue lisää: WSJ: Amazonin verkkokaupan hakukone suosii eniten voittoa tuovia tuotteita