Brändit

Maarit Alkula 16.8. 08:15

Amerikassa huimaan suosioon noussut Halo Top -jäätelö tulee nyt Suomeen – milleniaaleja tavoitteleva brändi keskittyy someen ja vaikuttajiin

Pakkauksissaan Halo Top korostaa jäätelönsä pientä kalorimäärää.

Amerikkalainen vähäkalorisia jäätelöitä valmistava Halo Top tuo jäätelönsä ensi viikolla myyntiin Suomessa. Eilen se lanseerasi viisi Suomeen myyntiin tulevaa makuaan tilaisuudessa, johon oli kutsuttu muun muassa joukko sosiaalisen median vaikuttajia maistamaan jäätelöä, saamaan kynsiinsä jäätelöaiheiset lakkaukset ja kuulemaan brändin tarina.

Tarina onkin kuin amerikkalaisesta elokuvasta. Losangelesilainen juristi Justin Woolverton rakasti jäätelöä ja halusi voida syödä sitä aiempaa enemmän. Niinpä hän ryhtyi kokeilemaan tavallista kevyemmän version valmistamista itse, osti jäätelökoneen ja alkoi vähitellen saada aikaan niin hyviä tuloksia, että hänen jäätelöstään kiinnostuivat jälleenmyyjätkin. Woolverton otti yhtiökumppanikseen toisen juristin Doug Boutonin. Molemmat vaihtoivat juristin työt jäätelöbisnekseen.

Halo Top nousi vuonna 2017 Yhdysvaltain myydyimmäksi jäätelöksi. Nousua edesauttoi GQ-lehden toimittajan vuonna 2016 kirjoittama juttu siitä, kuinka hän kokeili elää kymmenen päivää pelkällä Halo Top -jäätelöllä. Jutun julkaisemisen jälkeen Halo Topin myynti räjähti kasvuun. Nykyään brändin jäätelöä myydään yli 20 maassa.

Sosiaalinen media on kaikissa maissa Halo Topin päämarkkinointikanava. Pääkohderyhmää ovat milleniaalit, ja juuri heitä brändi pyrkii some-vaikuttajien kautta tavoittamaan. Suomessakin lanseeraustilaisuuden osallistujista huomattava osa oli nuoria naisia, ja pöydät oli koristeltu jäätelöaiheisesti ja Instagram-kuviin sopivasti.

Halo Topissa ei ole sokeria, mutta se maistuu makealta. Makeuttamiseen käytetään steviaa ja erytritolia. Brändi korostaa muihin jäätelöihin verrattuna pientä energiamäärää, ja jäätelöpurkkiin on painettu isoilla numeroilla sen sisältämä kilokalorimäärä.

Halo Top luo itsestään kuvan terveellisenä vaihtoehtona, mutta sitä on myös kritisoitu. Jäätelön mainostaminen kevyenä ja terveellisenä kun voi saada ihmiset syömään sitä suurempia määriä kuin tavallista jäätelöä, ja lisäksi Halo Topin valmistamiseen tarvitaan enemmän eri ainesosia kuin tavallisen jäätelön.

Viestinnästään Halo Top on tarkka, kuten kahden juristin perustamalle yritykselle sopii. Varsinaisia haastatteluja antavat vain kaksi johtajaa.

”Olemme erittäin innoissamme tuodessamme Halo Top -jäätelöt Suomeen. Olemme tähän mennessä saaneet hyvää palautetta Skandinaviasta ja Euroopasta, emmekä malta odottaa, että Suomikin pääsee vihdoin maistamaan Halo Top -jäätelöitä!” sanoo Halo Top Creameryn presidentti ja operatiivinen johtaja Doug Bouton tiedotteessa.

Suomessa Halo Top -jäätelöt tulevat myyntiin ensi viikolla K-ryhmän kauppoihin ja Food Market Herkkuun ja syyskuussa muihinkin S-ryhmän kauppoihin. Suomessa aluksi myytävät viisi makua ovat syntymäpäiväkakku, merisuola-karamelli, maapähkinävoi, karkkipatukka sekä suklaahippu-keksitaikina. Ne kuuluvat muilla markkinoilla suosituimpiin makuihin ja osoittautuivat myös maahantuojan kanssa tehdyissä makutesteissä sopiviksi. Kaikki ensimmäisistä makuvaihtoehdoista ovat maitopohjaisia, mutta maailmalla Halo Top myy myös vegaanisia jäätelöjä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö