Markkinointi

Laura Kukkonen 16.10. 10:42

Amerikkalaismainostajat siirtyvät in-house-tekemiseen odotettua nopeammin

Colourbox
Moni amerikkalaismarkkinoija katsoo, että in-house-tiimeissä on paljon bränditietoutta ja ne toimivat nopeasti.

Edelleen 90 prosenttia ANA:n jäsenmarkkinoijista tekee yhteistyötä ulkoisten markkinointitoimistojen kanssa.

Amerikkalaisyritykset siirtävät markkinointia omiin käsiinsä. In-house-tekeminen onkin yleistynyt jopa luultua nopeammin, ilmenee Yhdysvaltain mainostajien edunvalvontajärjestön, eli The Association of National Advertisersin (ANA) selvityksestä.

Kyselyn mukaan 78 prosenttia ANA:n jäsenyrityksistä on aloittanut mainostoimistoihin verrattavissa olevaa toimintaa oman talon sisällä. Vuonna 2013 osuus oli 58 prosenttia ja 42 prosenttia vielä vuonna 2008.

Tulosten mukaan yli puolet kyselyyn vastanneista markkinoijista on vähentänyt toimistoyhteistyötään. Vastausten mukaan yli 58 prosenttia markkinointityöstä tehdään nyt in-house. Elokuussa toteutetun kyselyn mukaan 44 prosenttia olemassa olevista in-house-toiminnoista on perustettu viiden viime vuoden aikana.

Toimistoista sisäisiin toimiin siirtyminen johtuu kustannustehokkuudesta, kertovat ANA:n jäsenyritykset. Lisäksi vastaajat katsovat, että talon sisällä on parempi tietämys brändeistä ja siellä hommat hoituvat nopeasti.

Moni markkinoija on hyvin tyytyväinen in-house-tekemiseen. Kyselyn vastaajista 79 prosenttia kertoi korkeasta tyytyväisyystasosta mitä tulee in-house-tiimeihin. Kaikkiaan 37 prosenttia vastaajista oli täysin tyytyväinen sisäisten tiimien toimintaan.

Aiheesta kertovat markkinointialan julkaisut AdAge ja The Drum.

Kysely kartoitti myös in-house-toiminnan mukanaan tuomia haasteita. Monet näkevät tiimin kasvun johtamisen haasteena. Lisäksi lisääntyvä työmäärä tuo vaikeuksia työnkulun ohjaamiseen.

Vaikka in-house-tekeminen on kasvussa, toimistot ovat silti tärkeitä kumppaneita. ANA:n jäsenmarkkinoijista 90 prosenttia tekee yhä yhteistyötä ulkoisten toimistojen kanssa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö