Ammattiliitot ja työttömyyskassat

Kimmo Lundén 20.1.2015 09:02 päivitetty 3.3.2016 14:50

Ammattiliitot ja Loimaan kassa polttavat markkinointibudjettinsa jo tammikuussa

mikafiilis.fi
Kuvakaappaus Mikä fiilis?! -kampanjasivustolta.

Mikä fiilis?! SAK, STTK ja Akava sijoittivat lähes puoli miljoonaa euroa imagokampanjaansa järjestäytymisen edistämiseksi.

Ammattiliittojen kolme keskusjärjestöä SAK, STTK ja Akava sijoittivat yhteiset markkinointipaukkunsa vuodenvaihteen ympärille. Palkansaajat kampanjoivat järjestäytymisen puolesta sosiaalisessa mediassa, televisiossa, radiossa, bannereissa ja ulkomainoksissakin.

Näkyvällä jäsenkampanjallaan rummuttaa samanaikaisesti myös YTK eli Yleinen työttömyyskassa ja sen YTK-yhdistys. Kilpailu työssäkäyvistä käy kiivaana maassa, jossa järjestäytymisaste muutenkin on yksi korkeimmista maailmassa eli noin 70.

"Puhumme alle 500 000 euron budjetista tänä vuonna. Järjestäytymisen edistämiskampanja lanseerattiin vuodenvaihteessa, ja se päättyy helmikuun puolivälissä", kertoo toimihenkilöiden keskusjärjestön STTK:n järjestöpäällikkö Juska Kivioja M&M:lle.

SAK:n STTK:n ja Akavan yhteiskampanja on suunnattu erityisesti nuorille. Kampanja on kolmivuotinen.

Kiviojan mukaan kampanja painottuu kohderyhmänsä mukaan sosiaaliseen mediaan. Some-kampanjakin päättyy helmikuun puolivälissä, tv- ja radiokampanjat ovat jo loppuneet. Mikä fiilis?! -kampanja on ollut näkyvästi esillä myös liittojen sivuilla.

Avalon mainostoimistona

Kampanjassaan ammattiliittojen keskusjärjestöt ovat käyttäneet mainostoimistona Avalonia.

Yhteistyökumppanina ideoijana suunnittelun alkuvaiheessa ammattiliitoilla on ollut varain- ja jäsenhankintakampanjoihin erikoistunut Salla Saarisen Radical Soul -toimisto.

Ay-liike myöntää itsekin olleensa muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta hieman jähmeä ja arka markkinoimaan osaamistaan ja rooliaan työelämässä sekä yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

YTK panostaa tammikuuhun

Jäsenmäärältään Suomen suurin työttömyyskassa YTK kampanjoi niin ikään vuodenvaihteen ympärillä. Työmarkkinoilla on vieläkin vapaata potentiaalia uusia jäseniä houkutteleville työttömyyskassoille:

"Suomessa on yhä 500 000 palkansaajaa, jotka eivät kuulu mihinkään kassaan. Siksi kampanjoimme", kertoo YTK-kassan toimitusjohtaja Auli Hänninen.

YTK kerää kassan jäsenmaksun kerralla koko vuodeksi, jolloin vuodenvaihteessa on liikettä kassasta kumpaankin suuntaan.

Hänninen kertoo kassan saaneen tammikuun kahtena ensimmäisenä viikkona 9 000 uutta jäsentä. Loimaan kassana tunnetulla YTK:lla on nyt 354 000 jäsentä.

YTK nosti vuodenvaihteessa kassan jäsenmaksua 99 eurosta 118 euroon vuodessa. YTK-yhdistyksen 18 euron jäsenmaksulla jäsen saa oikeusturva-ryhmävakuutuksen kassan ansioturvan päälle.

Mainosbudjetti?

"Pidän sen omana tietonani. Se jäsenmäärä, joka jo nyt on tullut, maksaa hyvin markkinointibudjettimme", Auli Hänninen arvioi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö