myyntihitti

 Angry Birds on kohauttanut mediassa. Suomalaisen Rovio pelitalon tuiki tavallisesta kännykkäpelistä puuhataan jo elokuvaakin. Leffan juoni olisi simppeli: pahat possut vievät lentokyvyttömien lintujen munat, ja linnut kostavat. Pelissä lingotaan erikoiskyvyin varustettuja siivekkäitä possujen bunkkereihin.

Kaikki alkoi kisasta

Rovion tarina alkoi siitä, kun Teknillisen korkeakoulun opiskelijat Miklas Hed, Jarno Väkeväinen ja Kim Dikert osallistuivat Nokian ja HP:n sponsoroimaan pelikilpailuun vuonna 2003. Kaverukset voittivat kisan mobiililla verkkopelillä nimeltä Kaalimaan kuningas, josta kehiteltiin myöhemmin kaupallinen peli Mole war.

Myyrien sodasta on nyt päästy lintujen ja sikojen taisteluun, parinkymmenen muun pelin ohella, ja kolmen kaverin porukka on kasvanut 25 työntekijän yritykseksi, joka parhaillaan rekrytoi lisää.

Näin se syntyi

Angry Birdsin ensimmäisen aihion kehitti Rovion lead game designer Jaakko Iisalo, joka esitteli ideoimansa lintuhahmon yrityksen kehitystiimille. Kaikki olivat sitä mieltä, että hahmon varaan pitää rakentaa peli. Lopullinen tuote hahmottui tiimissä sellaisten kriteerien kuten "rento" ja "fysiikkaan perustuva" ympärille. Tavoitteena oli tehdä omaperäinen, kaikkien pelaajasegmenttien helposti lähestyttävä peli. Peli tuli myyntiin joulukuussa 2009.

Simppelisti monipuolinen

Angry Birds on niin sanottu four quadrant -peli, eli sen pelimekaniikka, visuaalinen ilme ja huumori vetoavat nuoriin ja vanhoihin, miehiin ja naisiin. Tasaisesti kasvava vaikeusaste pyrkii takaamaan sen, että peli on helppo oppia, mutta tarjoaa myös haastetta pidemmäksi aikaa. Kaikissa versioissa on yli 150 kenttää. Koska kännykkäpelikilpailu on ankaraa, hinta on asetettu erittäin kilpailukykyiseksi. Lisäksi asiakkaat saavat jatkuvasti päivityksiä ja lisää sisältöä.

Apple auttoi breikkaamaan

Angry Birdsiä myytiin julkaisun jälkeen vaatimattomasti, kunnes helmikuussa 2010 Apple Store lisäsi sen featured apps -listalle. Rovion viestinnästä vastaavan Ville Heijarin mukaan tässä ratkaisi julkaisija Chillingon periksiantamaton markkinointityö Applen suuntaan. Featured appseihin pääsyn jälkeen Angry Birds nousi listojen kärkeen ja sai paljon julkisuutta, jolloin myös myynti lähti rakettimaiseen nousuun. Twitter-keskustelut ovat tuoneet niin ikään huomiota ja uusia pelaajia.

Pikku-Iitasta isoäitiin

- Suuri joukko ihmisiä ottaa meihin yhteyttä ja kertoo, että heidän koko perheensä viisivuotiaasta isoäitiin on koukussa Angry Birdsiin, Ville Heijari kertoo. Yli 200 000 käyttäjää on antanut App Storessa pelille viisi tähteä viidestä.

Linnut leffaan

Angry Birdsin menestyksen ansiosta Rovio neuvottelee parhaillaan Hollywood-tahojen kanssa pitkästä elokuvasta.

- Erilaiset tuottajatahot ovat lähestyneet meitä, ja sen jälkeen olemme itse ottaneet aloitteellisemman roolin. Esillä on ollut versioita lyhyistä savianimaatioista digitaaliseen täyspitkään. Todennäköisesti päädymme lyhyempään tv-ohjelmaan, Heijari sanoo.

Syksyllä Angry Birdsista julkaistaan versio Sonyn Playstation Portablelle. Kehitteillä on myös pehmoleluja lapsille ja designer-leluja aikuisille.

- Lähdemme viihdemarkkinoille luomaan koko perheen brändiä.

Hinta: 0,79 euroa

Myyntimäärä: Toistaiseksi Angry Birdsiä on myyty 6,5 miljoonaa kappaletta, mikä on ennätys suomalaiselle pelille. Tuotekehityskustannukset ovat olleet "erittäin maltilliset", joten noin viiden miljoonan euron tuloilla yhtiö on jo tehnyt makeat voitot.

Kuka kauppaa: Apple App Store, Nokia Ovi Store sekä pian myös Palm App Catalog sekä Android Market.