Juhla Mokka -kahvi täyttää tänä syksynä 90 vuotta. Vuosikymmenten aikana kahvibrändi on esitellyt mainonnassaan yli 50 eri alojen kädentaitajaa, jotka tekevät työnsä tunteella ja taidolla.

Ajatus oman elämän tekijöistä on vahvasti läsnä myös Juhla Mokka -kahvin 90-vuotiskampanjassa, joka kunnioittaa ja kannustaa kaikkia tekijöitä. Mainosfilmi sekä Anna Puun, Jukka Immosen ja Eppu Kososen sovittama, ensimmäisen kerran nyt myös sanoitettu, tulkinta Lasse Mårtensonin Juhla Mokka -tunnussävelestä kertovat tarinaa tämän maan, tämän päivän ja tulevaisuuden tekijöistä.

Lasse Mårtensonin Juhla Mokka -tunnussävel on soinut mainoksissa vuodesta 1981 alkaen. Ennen omaa tunnussäveltä Juhla Mokka -mainoksissa kuultiin Mårtensonin rakastetun Myrskyluodon Maija -kappaleen säveliä.

Viitteitä Myrskuluodon Maijaan on kuultavissa myös Anna Puun Juhla Mokka -kappaleeseen tekemässä sanoituksessa: ”Niin kuin aallot piirtää muodon luotoon, niin mieleen painan muiston kauneimman.”

”Juhlistaaksemme Suomen suosituimman kahvin 90-vuotista historiaa sekä rakastettua Juhla Mokka -kappaletta halusimme tehdä sävelmästä uudelleensovituksen. Kappale kuullaan nyt ensimmäistä kertaa koskaan myös sanoitettuna”, Juhla Mokka -kahvin brand manager Laura Ilonen kertoo.

Hänen mukaansa Anna Puun kaunis sanoitus ja herkkä tulkinta sopivat tarkoitukseen erinomaisesti.

”Teimme yhteistyötä jo toukokuisessa erittäin onnistuneessa äitienpäiväkampanjassamme, joten Juhla Mokka -kahvin tunnuskappaleen uudelleenversiointi oli luonnollinen jatkumo tälle yhteistyölle.”

Lue lisää: Anna Puu kirjoitti herkän runon Suomen jokaiselle äidille – Juhla Mokan kampanja innoitti taiteilijoita pohtimaan omaa äitiyttään

Myrskyluodon Maija on ollut Anna Puulle rakas lapsuudesta asti

Inspiraatio rakastetun Juhla Mokka -sävellyksen uudelleensovitukseen syntyi sekä kunnioittaen kappaleen historiaa ja tekijyyttä että arvostaen suomalaista kahvihetkeä.

”Mårtensonin säveltämä Myrskyluodon Maija on ollut jo lapsuudesta asti minulle rakas kappale, joten halusin tuoda sitä maailmaa myös tähän ennen sanoittamattomaan sävellykseen. Pauligin Juhla Mokka -kahvista tulevat tietysti aina ensimmäisenä mieleen ne kaikki mainosten kädentaitajat, jotka ovat jättäneet jälkensä tähän maailmaan. Ja kun puhutaan kahvista – päivittäin pitäisi muistaa pysähtyä ja pitää pieni tauko, olla vaan ja tallentaa päänsisäiseen kamerarullaan kaikki tärkeät hetket”, Anna Puu luonnehtii kappaleen luomisvaihetta.

Anna Puu kertoo, että hänelle oli suuri etuoikeus päästä kajoamaan yhteen mainosmaailman tunnetuimpaan sävellykseen ja luoda siihen samalla jotain aivan uutta.

”Pääsimme Jukan ja Epun kanssa ikään kuin painamaan omat kädenjälkemme Pauligin tekijöiden aikajanalle. Se on todella hienoa!” Anna Puu sanoo.

Mainoskampanja käynnistyy syyskuun lopulla ja kampanja on suunniteltu yhteistyössä mainostoimisto SEK:n ja Universal Music & Brands:n kanssa. Mainosfilmin ohjasi Petra Lumioksa ja tuotti Woodpeckerin Katariina Holma.

Juhla Mokka -kahvin juhlavuoden kunniaksi on myös tuotu markkinoille rajoitettu erä kahvipaketteja ja kahvisäilytysrasioita.