Markkinointi

Seija Holtari 12.2.2016 07:51 päivitetty 3.3.2016 15:39

Anne Korkiakoski: Lopettakaa vaikerrus, luokaa kasvua!

Karoliina Paavilainen
Anne Korkiakoski

"Yritysten pitäisi keskittyä nyt tuotteisiin, hinnoitteluun ja voimavaroihin, joilla vallataan markkinaosuuksia", vaatii markkinoinnin konkari Anne Korkiakoski.

Markkinointiväen on syytä lopettakaa vaikerrus ja muiden syyttely. Kannattaa katsoa peiliin, jos markkinoinnille ei heru rahaa eikä ymmärrystä. Pitää opetella puhumaan uskottavasti ja samaa kieltä kuin päättäjät.

"Yritysjohto tekee päätöksiä investoinneista numeroiden perusteella, niinpä markkinointiväen pitää olla parempia numeroissa ja perusteluissa. Pitää kerta kaikkiaan lopettaa markkinoinnin oma sisäpiirijargon, sillä yritysjohto ei sille syty", markkinoinnin konkari Anne Korkiakoski vaatii.

Korkiakoski toimi Koneen markkinointijohtajana ja johtoryhmän jäsenenä kuusi vuotta elokuuhun 2014. Sitä ennen hän työskenteli Elisan viestintä- ja markkinointijohtajana ja mainostoimisto EuroRSCG:n Suomen ja Pohjoismaiden johtajana. Nyt hänellä on kahdeksan hallituspaikkaa ja vimma kääntää markkinointi ja liikevaihdot nousuun.

Suomalaiset yritykset ovat viime vuodet keskittyneet säästämään ja leikkaamaan. Markkinointi on yrityksen kulueristä yksi nopeimmin reagoivia – kun markkinoinnin lopettaa tänään, kulut vähenevät huomenna. Tämä houkuttaa leikkaamaan juuri markkinointia.

”Nyt pitäisi kaikin tavoin tavoitella liikevaihdon kasvua. Markkinointi vaikuttaa suoraan liikevaihtoon, eikä siitä pitäisi leikata. Suomalainen yritysjohtaja on yleensä hirveän looginen, mutta tässä kohtaa ajatus harhailee”, Korkiakoski kuvaa.

Erityisen huonosti menee strategisella markkinoinnilla. Juuri sen avulla yritysten pitäisi tehdä pesäeroa kilpailijoihin. Niinpä Korkiakoski yllyttää yrityksiä keskittymään nyt tuotteisiin, hinnoitteluun ja voimavaroihin, joilla vallataan markkinaosuuksia.

Mitä Anne Korkiakoski ajattelee suomalaisesta hinnoittelusta? Lue lisää tänään ilmestyvästä M&M:stä. Tilaa lehti täältä.

Aiheesta voi lukea lisää myös Talentumin Summa-palvelusta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö