Kauppa

Jyri Tuominen 14.6. 09:13

Anton & Anton hakee kannattavuutta kioskeilla – "Uuden konseptin kohdalla hyvä tuote ei riitä"

Anton & Anton
Anton & Antonin pakkaukset valmistetaan biohajoavasta materiaalista. A & A on näin ajan hermoilla, sillä EU pohtii kertakäyttömuovien kieltoa, toimitusjohtaja Andrea Hasselblatt iloitsee.

Yhtiön verkkosivujen mukaan A&A Kioskeista saa hyvän omantunnon valmisruokaa. Vastuullisuutta pidetään muutenkin ahkerasti esillä.

Mitä vastuullisuus tarkoittaa elintarvikebisneksessä ja miten sitä voi mitata, Anton & Antonin toimitusjohtaja Andrea Hasselblatt?

"Vastuullisuus tarkoittaa meillä sitä, että ruoka on niin puhdasta kuin mahdollista. Liha ja kana ovat GMO-vapaita, pakkauksemme ovat biohajoavia emmekä myy pullotettua vettä, vaan lasisia vesipulloja, jotka voi täyttää hanasta. Kasvisten osuus valikoimastamme on suuri, ja yritämme kannustaa asiakkaita syömään vihreää. Pakkausten kokoa on myös mietitty sopivaksi kiireiselle kaupunkilaiselle, ja pienemmät pakkauskoot vähentävät ruokahävikkiä."

Miten kioskien toiminta on lähtenyt käyntiin?

"Vastaanotto on ollut todella hieno. Hyvän omantunnon valmisruoalle oli selvästi tilausta kiireisten kaupunkilaisten palvelemisessa. Brändin uudistamisella halusimme laajentaa asiakaskuntaa ja tavoittaa etenkin nuorempia ihmisiä, joille vastuullisuus on tärkeää. Kivijalkamyymälöiden haaste on, että ihmisillä on rajoitettu metrimäärä siinä, kuinka kaukaa ruokaa lähdetään hakemaan. Kioskien avulla pääsemme uusille alueille ja uudetkin asiakkaat löytävät meidät. Kioskit sekä ruokakassipalvelumme ovat skaalautuvia konsepteja, ja brändiä lähdetään viemään eteenpäin niiden kautta. Tarkoitus on avata vähintään kolme uutta kioskia vuosittain."

Kioskit panostavat takeaway-ruokaan, johon kuuluvat kertakäyttöastiat. Voiko takeaway olla ekologista?

"Biohajoavat pakkauksemme on tehty maissista. Etsimme pitkään maailmalta meille sopivaa ratkaisua. Monet biohajoavat pakkaukset ovat todella arvokkaita verrattuna kertakäyttöpakkauksiin. Meidän pakkauksemme ovat hiukan kertakäyttöpakkauksia kalliimpia, mutta eivät niin paljon, että se näkyisi tuotteen hinnassa asiakkaalle. EU:n komission ehdotus kieltää kertakäyttömuovit kertoo siitä, että kestävän kehityksen trendi vain vahvistuu. Olemme tässä oikealla linjalla."

Anton & Anton on joutunut sulkemaan viime vuosina kolme kivijalkaliikettä kannattamattomina. Miten vastuullisuus ja bisnes saadaan yhdistettyä ruokakaupassa?

"Vastuullisuudesta syntyy paljon keskustelua kioskeissa. Asiakkaat ovat valveutuneita ja kyseenalaistavat. Maailma on täynnä deli-konsepteja, ja uuden konseptin kohdalla hyvä tuote ei riitä. Pitää olla ajatus siitä, miksi tuotamme tätä tuotetta ja millaisia arvoja siellä on taustalla. Pitää rakentaa jotain, mihin uskotaan. Asiakkaat ovat kiittäneet meitä biohajoavista pakkauksista ja vesipullojen myynnistä pulloveden sijaan. Kivijalkaliikkeet pohjautuvat palveluun, kun kioskikonseptissa on itsepalvelu. Kioskit ovat olleet auki vasta lyhyen ajan, mutta ero kannattavuudessa kivijalkaliikkeisiin verrattuna on huomattava."

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 11.6.2018.