Laulaja Antti Tuisku ja Prisma lanseeraavat tänään yhteisen vaatebrändin. Kaksi vuotta kestänyt projekti yhdisti sekä Prisman tavoitteen profiloitua Suomen suurimpana ja suosituimpana muotikauppana mutta myös Antti Tuiskun pitkäaikaisen haaveen.

”Oma vaatemallisto on ollut suuri haaveeni jo useiden vuosien ajan. Nimenomaan sellainen mallisto, joka ei ole tavanomainen, kertaluontoinen artistin ja yrityksen välinen kampanja, vaan pitkälle tulevaisuuteen katsova ja tähtäävä brändi, joka on tullut jäädäkseen ja joka uusiutuu aina kauden vaihtuessa”, Antti Tuisku kertoo.

Prismallekin projekti on ensimmäinen laatuaan.

”Suurin ero tässä mihinkään aikaisempaan on se, että olemme luoneet tämän brändin yhdessä. Prisma ei ole vain jakelukanava, eikä kyse ole siitä, että ostaisimme malliston, vaan Prisma on halunnut lähteä luomaan uutta vaatebrändiä”, sanoo puolestaan SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivonen.

Kahden vuoden projekti

Brändin rakennustyö ideasta valmiisiin tuotteisiin kesti noin kaksi vuotta. Kesällä 2018 alkaneessa projektissa oli mukana Prisman oma tiimi, joka oli koottu SOK:n markkinoinnin ja valikoimapuolen ammattilaisista. Ulkopuolisena kumppanina tukea on saatu bränditoimisto Bondilta. Luovana johtajana toimi Antti Tuisku.

”Antilla on vahva osaaminen ja tyylitaju. Sitä on tukenut meidän ihmisten vahva ymmärrys siitä, mitkä ovat seuraavia isoja juttuja muodissa. Sitä eivät välttämättä kaikki ymmärräkään, miten tällaisessa marketkaupassa on Suomen huippuosaamista muodissa”, Toivonen kehaisee.

Urheilullisen unisex-katumuotimalliston kohderyhmä on laaja, minkä voi todeta mainoskuvista lähtien.

”Tämä on aktiiviseksi itsenä tuntevan, modernin ja ajassa kiinni olevan ihmisen vaate”, SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivonen määrittelee.

Eikä nyt puhuta vain nuorisosta.

”Jos miettii ylipäänsä nykypäivän seitsemänkymppisiä, niin he ovat sitä luokkaa, jotka ovat jo eläneet vahvaa populaarikulttuurin aikaa omassa nuoruudessa, ja aika usein kohderyhmä on nykypäivänä enemmänkin asenne kuin jokin ikäryhmä”, Toivonen lisää.

”On ollut ihana mallistoa suunnitellessa huomata, miten joistain jutuista on tullut sellainen olo, että hetkinen, tämä olisi täydellinen isälleni ja samaan aikaan huomaan kyseisen vaatteen nuoren mallin päällä ja se näyttää mielettömältä”, Tuisku kertoo.

Hän kertoo, kuinka nuorena katu-uskottavien vaatteiden löytäminen saattoi olla kiven takana. Rovaniemeltä niitä piti lähteä etsimään jopa kehä 3:n sisäpuolelta. Nyt Tuisku on halunnut upottaa mallistoon omaa asennettaan.

”Artistin työssäni vahva sanoma viimeiset viisi vuotta varsinkin, on ollut itsensä hyväksyminen, itsensä tunteminen ja rohkeus ilmaista itseään muiden mielipiteistä huolimatta. Koen, että itsensä ilmaiseminen vaatteilla ja pukeutumisella ylipäänsä on hyvin luonnollinen jatkumo tähän kaikkeen. Halusin luoda malliston ja brändin, joka nojaa näihin perusarvoihin.”

Malliston nimi tekee eroa artistiminään

Hän valitsi malliston nimeksi Antti Tapani tehdäkseen eroa artistiminäänsä, koska mallisto ei ole kytköksissä Tuiskun tekemisiin artistina.

”Ylipäänsä koko malliston ja brändin suunnittelussa minulle on ollut hyvin tärkeää erottaa toisistaan alati muuttuva, jokaisella levyllä nahkansa uudelleen luova artisti "Antti Tuisku" ja toisaalta taas tässä keskitymme minuun, ihmiseen artistipersoonani takana. Siksi malliston nimikin on Antti Tapani, eikä Antti Tuisku.”

”Hypoteettisesti, vaikka en joskus olisi enää aktiivinen artistina, tämä mallisto on ja pysyy silti ja kehittyy ja muuttuu jokaisella kaudella”, hän lisää.

Luovana johtajana Tuisku kertoo ammentaneensa mallistoon ajatuksia ja ideoita koko elämänkokemuksensa varrelta, ja vaikka mukana tekemässä on ollut iso tiimi, Tuisku kokee, että lopputuloksessa näkyy hänen kädenjälkensä ja ideologiansa.

”Tässä isossa kuvassa on ollut tärkeää kyetä säilyttämään oma näkemys ja ääni, jotta asiat pysyvät omissa hyppysissä, eivätkä lirvahda siihen, että huomataan jossain kohtaa, että tässä toteutetaankin jonkun toisen visioita. Näin ei ole kuitenkaan käynyt, koska meidän varsinainen ydintiimi on koko ajan vetänyt samaa köyttä ja näkemys koko mallistosta on alusta asti ollut vahva ja selkeä.”

Mallisto on jatkumoa myös Prisman profiloitumiselle suomalaisten ykkösmuotikauppana. Toivonen sanoo, että Prisman muodin valikoimaa on kehitetty, ja siihen liittyviä mielikuvia rakennettu systemaattisesti viimeiset viisi vuotta.

”Viime vuonna saatiin jo tutkimustuloksia, joiden mukaan Prisma on paitsi Suomen suurin mutta myös Suomen suosituin vaatteidenostopaikka. Erityisesti vaikeassa 15-24-vuotiaiden ryhmässä Prisman brändi nousi todella korkealle.”

Viime vuonna julkistetun Kaupan liiton tutkimuksen mukaan kolmasosa suomalaisista osti vaatteensa Prismasta.

Eettisyys auditoitu, mutta onko julkaisuajankohta mietitty?

Valtaosa Antti Tapani -malliston tuotteista on valmistettu Turkissa, osa ulkovaatteista Kiinassa ja sukat Suomessa. Toivonen sanoo, että S-ryhmä on tehnyt paljon työtä vastuullisten hankintaketjujen eteen. Käytännössä vastuullisuus varmistetaan kolmannen osapuolen auditoinnilla paikan päällä tehtaissa. Myös Tuisku kävi itse paikan päällä toteamassa valmistusolot Turkissa.

”Kun viime vuoden loppupuolella saimme viimeisimmät protot vaatteista, lähdimme fyysisesti kiertämään eri tehtaat paikan päälle ja teimme siellä vielä muutoksia osiin vaatteista, jotta lopputulos olisi halutunlainen.”

Mutta tuleeko malliston lanseeraus parhaaseen mahdolliseen ajankohtaan, keskelle koronakaranteenia?

Lanseerauksen ajankohtaa pohdittiin Toivosen mukaan tarkkaan, mutta lopulta päädyttiin pitäytymään ensimmäisessä suunnitelmassa. Ostamista on myös pyritty ohjaamaan verkkokauppoihin.

”Emme usko, että Prismat ruuhkautuvat tästä johtuen. Meillä on pitkät aukioloajat ja leveät käytävät, sinne mahtuu varmasti”, Toivonen vastaa.

Kyseessä ei ole myöskään limited edition -kampanja, vaan tarkoituksensa on pitempiaikainen yhteistyö, jossa brändiä rakennetaan edelleen.

”Tällä hetkellä syksyn 2020 protot valmistuvat ja kevään 2021 mallistoa suunnitellaan kovaa vauhtia”, Tuisku kertoo.