Steve Jobs Theaterissa uusia palveluitaan esitellyt Appleei tarjonnut maanantaina suuria yllätyksiä, kun yhtiö julkaisi liudan uusia palveluita.

Odotetuin julkistus oli uusi Apple TV+, joka on Applen oma syksyllä saataville tuleva suoratoistopalvelu. Apple TV+ julkaistaan noin sadassa maassa, ja yhtiö on käyttänyt jo miljardi dollaria sen sisältöihin. Tarjolla on dokumentteja, TV-sarjoja, lastenohjelmia ja elokuvia.

Apple aikoo erottautua kilpailijoista kuten Netflix istäja Amazon istatarjoamalla omaa sisältöään. Maanantaina lavalla nähtiin Steven Spielberg in, Reese Whiterspoon in, Jennifer Aniston in, Oprah Winfrey n ja J.J. Adams in kaltaisia tähtiä, jotka ovat mukana Applen uusissa produktioissa.

Apple TV+:ssa on valmiina jo yli 20 ohjelmaa. Näihin sisältyy muun muassa Yhdysvalloissa suosittu lastenohjelma Seesamitie.

Lisäksi yhtiö alkaa tarjota kuukausimaksulla pelejä tilauspalvelu Apple Arcaden kautta. Apple Arcade tarjoaa käyttäjälle yli 100 yksinoikeudella tehtyä mobiilipeliä kuukausihintaan. Pelejä on tekemässä eri peliyhtiöitä, joihin kuuluvat muun muassa Sega, Snowman, Giant Squid, Cartoon Network ja Bossa Studios.

Esittelyvideossa esiintyi myös Angry Birds -hahmoja.

Pelejä voi pelata eri laitteiden välillä niin, että esimerkiksi mobiililaitteella kesken jäänyttä peliä voi jatkaa Apple TV:llä. Palvelu julkaistaan yli 150 maassa vuoden 2019 syksyllä.

Apple esitteli myös journalistisen Apple News+ -uutispalvelunsa. Tilaajat voivat lukea 9,99 dollarin kuukausihintaan noin 300 julkaisua, joihin kuuluvat muun muassa Wall Street Journal sekä National Geographic. Kaikki julkaisut on suunniteltu erityisesti mobiililaitteille.

Palvelu julkaistaan ensin Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Australiassa ja Iso-Britanniassa se julkaistaan tämän vuoden syksyllä. Muualle Eurooppaan Apple News+ saapuu ”myöhemmin”.

Näiden lisäksi Apple julkaisi uuden luottokorttinsa, jonka kanssa maksamisesta käyttäjälle ei yhtiön mukaan synny lisäkuluja.

Yhtiön osake oli julkistusten jälkeen hieman yli prosentin laskussa. Kilpailua markkinoille saaneen Netflixin osake oli puolestaan Applen tilaisuuden jälkeen yli prosentin nousussa.