Apple julkisti hiljattain kunnianhimoisen lupauksen. Teknologiajättiläinen kertoi aikovansa muuttaa liiketoimintansa, tuotantoketjunsa ja tuotteensa hiilineutraaleiksi vuoteen 2030 mennessä.

Tarkoitus on vähentää päästöjä 75 prosenttia ja hyvittää loput 25 prosenttia päästöistä esimerkiksi metsitysprojekteilla.

Lupausta tehostaakseen Apple julkisti tällä viikolla uuden mainosspotin, joka on suureellisesta mainonnastaan tutun yhtiön mittapuulla minimalistinen, mutta sitäkin koskettavampi.

Filmi kuvaa vauvaa nimeltä Idan makaamassa sinisellä vuoteella. Kertojaääni puhuttelee suoraan ja vetoavasti hereillä olon ja unen välimaastossa purjehtivaa pienokaista:

”Lupaamme, että kaikki, mitä teemme, miten sen teemme ja jopa se, kuinka sitä (lopputuotetta) käytät, on hiilineutraalia 10-vuotissyntymäpäivääsi mennessä.”

”Se ei välttämättä kuulosta paljolta sinulle, Idan. Saat kuitenkin uskoa, että se on lupaus, jota ei ole helppo pitää. Mutta aiomme pitää tämän lupauksen.”

Mainoksen tunnelma on unenomainen ja jollain tapaa meditatiivinen. Se poikkeaa suuresti esimerkiksi Applen viime joulukaudelle valmistuneesta spotista, jossa on yhtiön mainonnalle tyypillistä toiminnallisuutta vahvaan tarinaan yhdistettynä.

Mainosfilmi ohjaa katsojan Applen verkkosivuilta löytyvään ilmastoosioon, jossa yhtiön asettamat tavoitteet hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi käydään läpi seikkaperäisesti.

Applen antama lupaus on looginen ja istuu ajanhenkeen. Mutta kuten spotissa todetaan, helppoa lupauksen toteuttaminen ei ole.

Tavoite voi tarkoittaa tuotannon siirtämistä pois Kiinasta, mittavia investointeja uusiutuvaan energiaan tai päästöjen merkittävää kompensointia todellisten päästövähennysten sijaan.