Cannes Lions 2019

Aleksi Ylä-Anttila 21.5. 16:14

Apple on Cannes Lionsin vuoden luova markkinoija – palkinto tekee kunniaa Steve Jobsin perinnölle

Colourbox

Aiempien voittajien joukossa on liuta maailman tunnetuimpia brändejä.

Maailman suurin markkinointialan festivaali Cannes Lions on valinnut vuoden 2019 luovaksi markkinoijaksi teknologiayhtiö Applen. Asiasta kertoo AdAge.

Kyseessä on alalla erittäin arvostettu palkinto, joka jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992. Aiempin voittajien joukossa ovat muun muassa Burger King, Coca-Cola, Google, Ikea, Samsung, Heineken, McDonald's, Mars ja Unilever.

Applen kannalta kyse on tietyllä tapaa myös katkeransuloisesta palkinnosta. Applen vuonna 2011 edesmennyt toimitusjohtaja ja yksi yhtiön perustajista, Steve Jobs, rakensi yrityksestä yhden modernin ajan puhutuimmista ja suosituimmista brändeistä, mutta ei ehtinyt eläessään nähdä Applen voittavan vuoden luovan markkinoijan palkintoa alan tärkeimmässä tapahtumassa.

Tietyllä tavalla nyt myönnetty palkinto tekee kunniaa myös Jobsin elämäntyölle. Hänen kuuluisa "Vielä yksi asia"- lausahduksensa tuli tutuksi lukuisissa tuotelanseeraustilaisuuksissa, joissa aidosti innoissaan tuotteista ollut Jobs johdatteli katsojat uusimpien teknologiainnovaatioiden ihmeelliseen maailmaan.

Apple on saavuttanut Cannesissa menestystä useana vuonna. Eräs merkkipaaluista on ikoninen Super Bowl -mainosfilmi 1984. Ridley Scottin ohjaama mainos esitteli Applen Macintosh -tietokoneen. Filmi voitti Grand Prix -palkinnon Cannesissa, ja sitä on usein kutsuttu kaikkien aikojen parhaaksi mainokseksi.

Applen markkinointi- ja viestintäjohtaja Tor Myhren toteaa, että valinta vuoden luovaksi markkinoijaksi on "valtava kunnia, joka vetää hieman nöyräksi".

Hän toteaa myös, että palkinnon vastaanottaminen juuri Cannesissa on merkittävä asia yhtiölle, koska paikan päällä on suuri määrä luovia lahjakkuuksia, jotka ovat potentiaalisia tulevaisuuden työntekijöitä Applelle. Hän toteaa mediakentän kokeneen valtavan muutoksen Applen historian aikana, mutta yhtiön luova perintö nojaa edelleen alkuperäiseen pohjaansa.

"Mielestäni keskeiset markkinointiamme ohjaavat periaatteet eivät ole koskaan muuttuneet. Kaiken keskiössä on yksinkertaisuus. Riisutaan pois turhat asiat ja keskitytään luovuuden ohella asioihin, joilla on oikeasti merkitystä", toteaa Myhren.

Myhren vastaanottaa palkinnon Applen puolesta Cannes Lions -festivaalin tämän vuoden viimeisessä palkintogaalassa 21. kesäkuuta. Järjestyksessään 66:s Cannes Lions -festivaali järjestetään Ranskan Cannesissa 17.–21.6 2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö