Facebook toi aiemmin elokuussa palveluunsa mahdollisuuden järjestää maksullisia tapahtumia. Tavoitteena on yhtiön mukaan auttaa vaikuttajia ja yrityksiä keräämään maksullisten Facebook-tapahtumien kautta rahaa, joka osaltaan korvaisi koronapandemiasta aiheutuneita tulonmenetyksiä.

Tavoitteen täyttymiseksi Facebook pyysi Applelta, josko se suostuisi luopumaan sovellusostoista kerättävästä 30 prosentin komissiosta. Näin tapahtumista saadut tulot ohjautuisivat kokonaisuudessaan tapahtumanjärjestäjille, Facebook perusteli. Apple ei ehdotukseen kuitenkaan suostunut.

Facebookin seuraava pyyntö oli, että tapahtumaan osallistuville käyttäjille edes kerrottaisiin ilmoituksella Applelle menevästä 30 prosentin siivusta. Tämäkään ei Applelle käynyt. Perusteluna oli App Storen sääntö, joka kieltää sovelluskehittäjiä näyttämästä käyttäjille ”epäolennaista” tietoa.

Reutersin mukaan Facebook aikoo tehdä tulevaisuudessa jollain tavalla selväksi käyttäjille, että kolmasosa heidän tapahtumamaksuistaan päätyy todellisuudessa Applen eikä itse tapahtumanjärjestäjän taskuun.

Facebook ei ole suinkaan ainoa yhtiö, jonka mielestä Applen App Store -sääntöjä olisi syytä rukata reilumpaan suuntaan. Komissioita ovat kritisoineet äänekkäästi muun muassa Spotify ja Epic Games, joista jälkimmäinen vääntää Fortnite-pelin kohtalosta parhaillaan oikeudessa.