Media

Jori Virtanen 13.12.2018 16:15

Applen uusi mediahanke ei herättänyt innostusta – "kuin lapsi joka rikkoo rakastamansa lelut”

Colourbox

"Netflix lehdille" ei ole herättänyt välitöntä riemua julkaisijoissa.

Teknologiayhtiö Apple ilmoitti maaliskuussa ostavansa lehtiaggregaatti Texturen. Texture julkaisee sisältöä noin 200 lehdeltä, ja maksaa tekijöille sen mukaan miten paljon asiakas lehteä lukee. Apple aikoo muuttaa toimivan maksumallin, eikä päätös ole saanut asiantuntijoita hihkumaan riemusta.

Bloombergin mukaan "Netflix lehdille" olisi luksustuote, josta maksettaisiin kuukausittain, juurikin Netflixin sekä Spotifyn tapaan, ja vastineeksi lukija saa ahmia lehtiä sielunsa kyllyydessä.

Apple yrittää houkutella mukaan myös Wall Street Journalin ja The New York Timesin kaltaisia mediajättejä saadakseen ihmisiä ja lukijoita palvelunsa pariin.

Apple kaavailee lehtien Netflixin sisällyttämistä Apple News -palveluun, ja Bloombergin lähteiden mukaan se saattaisi saapua jo keväällä.

9to5 Macin mukaan useat julkaisijat ovat kuitenkin huolissaan siitä miten suuren siivun kakusta Apple haluaa itselleen.

Texturen kanssa tehty rahavirtasopimus oli tyydyttävä, mutta jos Apple aikoo vetää jaottelun uusiksi, julkaisijat pelkäävät jäävänsä puille paljaille. He uskovatkin tulevansa toimeen omillaan paremmin kuin Applen siipien suojissa.

Isompia julkaisijoita puolestaan huolettaa, että Applen Texture-muunnelma on niin houkutteleva, että lukijat hylkäävät suorat tilaukset ja siirtyvät Applen annin pariin. Tilaukset romahtavat, ja julkaisijat huomaavat olevansa ahtaalla.

Bloombergin mukaan yksi julkaisija vertasi laatujournalismin tukemista alleviivaavaa Applea lapseen joka rakastaa leluaan niin paljon, että rikkoo sen.

Myös journalisti ja mediayrittäjä Steve Brill on varovaisella kannalla.

”Jos olisin julkaisija, olisin asian kanssa varovainen ja haluaisin tarkkaan arvioida kuinka paljon liikevaihdostani tulisin menettämään”, Brill sanoo.

”Jos palvelua markkinoidaan oikein – ja Apple tuppaa hoitamaan markkinoinnin hyvin – se voisi toimia, mutta vain jos se olisi lisätulonlähde liikevaihdolle, jota laatulehdet saavat verkkotilaajiltaan joka tapauksessa. [Applen palvelu] ei kykene korvaamaan sitä”, Brill jatkaa.

Applella on kuitenkin tarjota melkoiset markkinat, joita yksikään yksittäinen lehti ei tavoita. Applen kautta julkaisut pääsisivät 1,3 miljardille ruudulle.

Apple houkutteleekin julkaisijoita puoleensa sillä perusteella, että lukijamäärien runsas kasvu enemmän kuin kompensoi suorien tilausten vähentymisestä koituvan rahanmenetyksen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.