>> Apteekkariliitto ja Euro RSCG käynnistivät viime kesänä yhteistyönsä lääkkeiden nettikauppaan liittyneellä kampanjalla, joka jäi apteekin hyllylle. Vuodenvaihteessa startanneella lääketurvallisuuskampanjalla oli parempi tuuri.

Televisiossa ja printissä parhaillaan pyörivän kampanjan viesti on se, että vain oikein otettu oikea lääke auttaa.

- Tutkimusten mukaan vain kolmannes lääkehoidosta onnistuu niin kuin on suunniteltu. Toinen kolmannes onnistuu vähän sinne päin ja loppukolmannes jää kesken tai kokonaan ottamatta, Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen sanoo.

Euro RSCG:n luovan johtajan Marcelo Coutinhon ideaan nojaavassa tv-spotissa lääkepillerit muodostavat kuvion naisesta, jonka piirteet vääristyvät. Coutinhon kotimaassa Brasiliassa tehdään värjätystä hiekasta vastaavanlaista taidetta pulloihin.

Lisää palveluita

Apteekkariliitto on 780 yksityisen apteekin edunvalvontaorganisaatio, joka hoitaa myös alan viestintää ja ammatillista kehitystyötä. Suomen ainoa varsinainen apteekkiketju, Helsingin yliopiston omistama Yliopiston Apteekki ei liittoon kuulu.

- Laki määrittelee, että apteekit ovat toiminimiä. Yksityisillä apteekeilla on kuitenkin "virtuaalisia" ketjuja, jotka tekevät esimerkiksi markkinointiyhteistyötä ja tar­joa­vat kanta-asiakasetuja, Kostiainen sanoo.

Kostiaisen ja Apteekkariliiton linja on se, että apteekkien tehtävä ei ole edistää lääkemyyntiä, vaan valita tarjonnasta asiakkaalle paras tuote.

- Apteekkien pitäisi kehittää lääkehoidon onnistumista edistäviä palveluita ja markkinoida niitä.

Torjuntavoitto apteekeille

Pitkään kovasta kasvusta nauttineelle lääkealalle viime vuosi oli nihkeä. Syitä voi etsiä esimerkiksi korvattavien lääkkeiden tukkuhintojen leikkauksesta ja lääkevaihdon laajenemisesta. Myös apteekkien tulokset tippuivat keskimäärin viitisen prosenttia. Parhaiten pitivät pintansa kauppakeskusten yhteydessä olevat liikkeet.

Apteekkien onneksi eduskunta asettui kuitenkin liiton linjalle ja katsoi, ettei itsehoitolääkkeiden jakelukanavia ole tällä haavaa tarpeen laajentaa. Poikkeuksena ovat nikotiinikorvaustuotteet, joiden pt-kauppamyynti on tiputtanut niiden myyntiä apteekeissa kymmeniä prosentteja.

- Vaikka itsehoitolääkkeet muodostavat vain 13 prosenttia apteekkien kokonaismyynnistä, varsinkin kauppakeskusten yhteydessä oleville apteekeille ne ovat elämän ja kuoleman kysymys.

Strategista pohdintaa

Lääketurvallisuuskampanja jatkuu seuraavaksi päättäjäviestinnällä.

Kampanjaa on tarkoitus varioida myös siihen suuntaan, että se tukee liiton innovoimaa annosjakelupalvelua, jota tarjoaa jo 130 apteekkia.

- Kampanjan kohderyhmänä ovat lähinnä yli 40-vuotiaat naiset, jotka monesti huolehtivat ikääntyvistä vanhuksista ja ovat huolestuneita siitä, miten lääkkeet otetaan, Euro RSCG Lifen vetäjä Irene Haikonen kertoo.

Apteekkariliiton ja Euro RSCG:n yhteistyöhön kuuluu myös strateginen pohdinta siitä, miltä apteekkiala näyttää vuonna 2015.