Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 6.4.2017 08:15

Apu ja Superson etsivät hyviä ihmisiä

Superson
Kuva dokumenttimainoselokuvasta "Suomi on hyvien ihmisten maa". Joonas Berghällin ohjaama elokuva kertoo Viittakujan Naiset"- vapaaehtoisryhmästä. Ryhmä syntyi, kun Vantaan Hämevaaran Viittakujalla sijaitseva paritalo syttyi tuleen. Facebookissa organisoitu vapaaehtoisryhmä riensi kotinsa menettäneiden perheiden avuksi.

Apu-lehden ja markkinointiviestintätoimisto Superson toteuttavat yhdessä Hyvien ihmisten maa -kampanjan. Kampanjan tavoitteena on nostaa suomalaiset hyväntekijät jalustalle sekä raikastaa lehden brändiä.

Mainostoimisto Supersonin Client Services Director Marja Isokangas-Huiko kertoo, että kaikki kiinnostuneet eivät välttämättä tunne tämän päivän Apu-lehteä.

"Ideana on raikastaa sitä brändiä ja tuoda sille katu-uskottavuutta myös uusien lukijoiden keskuudessa. Se on ollut tämän koko projektin startti ja motiivi", Isokangas-Huiko kertaa.

Apu-lehti perustettiin aikoinaan 1930-luvun laman aikana. Tuolloin työttömänä olleet ihmiset myivät lehteä. Yksi lehti maksoi kaksi markkaa, joista työttömälle myyjälle annettiin markka ja 25 penniä, kustantaja sai 75 penniä.

"Apu tarkoitti konkreettisesti apua. Lehti täyttää tänä vuonna 84 vuotta ja ensi vuonna 85 vuotta. He miettivät, miten juhlavuoden kunniaksi olisi mahdollista palauttaa Apu-brändille avunannon merkitys. Yhteiskunta ja maailma kaipaavat tänä päivänä myös hyviä viestejä ja asioita. Ihmisten hyvänsuopaisuus ei ole aina ohjattua tekemistä. Ihmiset haluavat uskomme mukaan tehdä hyvää itse. Tästä syntyi ajatus siitä, että haluamme Suomen olevan hyvien ihmisten maa", taustoittaa Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen.

Apulaiset-kampanjasta rahapalkinto ja näkyvyyttä

Kun hankkeen perusajatus ja samalla myös nimi oli keksitty, mietittiin konkreettisia tapoja hyvien ihmisten ja hyvien tekojen kartoittamiseen. Lähtökohdaksi otettiin se, ettei kyseessä ole yksinomaan mainos- tai markkinointikampanja. Vuoden mittaan teemaa käsitellään eri tavoin.

Osana hanketta käynnistettiin helmikuussa Apulaiset-kampanja. Ideana on palkita Apulaiset 2017 -kannusteohjelmaan ehdolle asetetuista hankkeista paras joka kuukausi. Yleisö voi ehdottaa hankkeita. Julkkiksista koostuva raati valitsee voittajat, jotka saavat Aputonnin eli tuhannen euron lisäksi esittelyn Apu-lehdessä ja verkkosivuilla.

Apulaiset-raatiin ovat lupautuneet päätoimittaja Marja Aarnipuron lisäksi Katri Helena, Mikko Kuustonen ja Sanna Kiiski.

"Ajatuksena on juuri tehdä näistä auttajista sankareita. Tämä on markkinointiteko, jonka kytkös Apu-brändiin on todella vahva", toteaa Isokangas-Huiko.

Yhteistyötä tunnetun ohjaajan kanssa

Huhtikuun alussa kampanja nytkähtää askeleen eteenpäin. 7.4. lanseerataan dokumenttimainoselokuva, joka kertoo "Viittakujan Naiset" -vapaaehtoisryhmästä. Ryhmä syntyi, kun Vantaan Hämevaaran Viittakujalla sijaitseva paritalo syttyi tuleen. Talon asukkaat saatiin evakuoitua, mutta he menettivät kotinsa. Vapaaehtoisryhmä organisoitui nopeasti Facebookissa järjestääkseen apua kotinsa menettäneille perheille.

"Poikkeuksellista jo sinänsä on, että ei lähdetty tekemään siloteltua mainoselokuvaa. Sen sijaan lähdettiin tekemään mainoselokuvan ehdoilla dokumenttimainoselokuvaa. Kotinsa menettänyt perhe tarvitsi kaiken mahdollisen avun kumisaappaista ja kahvikupeista lähtien. Muutama lähistöllä asuva rouva perusti Facebookiin ryhmän auttaakseen. Ryhmä nostetaan tässä elokuvassa esille esimerkkinä siitä, että Suomi todella on hyvien ihmisten maa", Järvinen taustoittaa.

Dokumenttimainoselokuvan Suomi on hyvien ihmisten maa ohjaa Joonas Berghäll, joka on aiemmin ohjannut muun muassa dokumenttielokuvat Miesten vuoro ja Äidin toive.

Kampanjan voi nähdä myös osoituksena viime aikoina yleistyneestä trendistä, jonka myötä yritykset ja brändit ovat innostuneet ottamaan kantaa ja tekemään konkreettisia tekoja brändikuvansa vahvistamiseksi.

"Viime aikoina on puhuttu aika paljon siitä, että brändit ovat jotain mieltä ja alkavat tehdä tekoja. Finlayson on ollut meillä Suomessa sellainen brändi, joka on uskaltanut olla jotain mieltä ja marssia tietyn lipun alla. Tässä on havaittavissa vähän samaa. Apu-lehti haluaa uskoa, että Suomessa on hyviä ihmisiä ja nostaa heidät esille. Kun yhteiskunnan apu ei kykene kaikkeen, tarvitaan myös vapaaehtoisia", Järvinen linjaa.

Hyvien ihmisten maa -tiimissä on Isokangas-Huikon ja Järvisen lisäksi Apu-lehden markkinointipäällikkö Maarit Kivilahti ja markkinointisuunnittelija Sanna Tiittala sekä Supersonista suunnittelijat Timo Silvennoinen ja Miika Kumpulainen sekä tuottaja Minna Läntinen. Filmin on ohjannut Joonas Berghäll ja tuottanut Otto Tuotanto Oy.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö