Tänä vuonna Ruotsissa perustettu verkkokauppa-startup Artiks on aloittanut niin sanotun sissimarkkinointikampanjan, jossa on mukana sosiaalista mediaa.

Artiksin perustaja Patrik Segersven kertoo, että yritys teki lanseerauksen Ruotsissa muutama viikko sitten samalla tyylillä. Julisteita kätkettiin ympäri Tukholmaa, ja muun muassa markkinointialaa seuraava Resumé tarttui siihen.

Tällä viikolla Artiksin julisteita voi löytää ympäri Helsinkiä. Brändi julkistaa taulujen sijainnin Instagram Stories -päivityksinä. Julisteen löytäjä saa pitää tuotteen merkittyään Artiksin omaan some-postaukseensa.

"Tukholmassa sissimarkkinointikampanja otettiin hyvin vastaan ja nyt teemme samaa Helsingissä. Toivomme, että pystyisimme toteuttamaan tämän myös useammissa suomalaiskaupungeissa", Segersven kertoo M&M:lle.

Segersvenin mukaan valtaosa, jopa 95 prosenttia Artiksin myynnistä tulee Suomesta. Myyntilukuja hän ei kerro ja toteaa, että yritys on vielä tuore. Ensi tammikuulle yritys on asettanut tavoitteekseen 50 000 euron kuukausimyynnin. Lopullisena tavoitteena on olla "seinätaiteen ja siihen liittyvän sisustuksen" markkinajohtaja Euroopassa.

"Puhumme vielä pienistä [myynti]määristä, mutta olemme aggressiivisessa kasvussa", Segersven kertoo.

Artiksin perustajat ovat myös hiustenpidennyksiä myyvän Chloe's-verkkokaupan taustalla. Artiksiin on sijoittanut tanskalaisen sisustusjätti BoConcept in perustaja ja entinen omistaja Moelholm C&C. Lisäksi yrityksen osakkaana on digimarkkinointiyritys Bluebird Media, joka vastaa markkinointitempauksen suunnittelusta.

"Meillä on paljon osaamista digimarkkinoinnissa. Haluamme kuitenkin tehdä jotain vähän uutta. Sissimarkkinoinnin kanssa saamme paremman bränditunnettuuden ja viestin perille hauskalla tavalla. Perinteisen median osalta se on vähän hakuammuntaa", Segersven sanoo.