Digimainonta

Aleksi Ylä-Anttila 18.6. 12:54

Arviot mainoshuijauksien suuruudesta vaihtelevat hurjasti: "On niin paljon epätarkkuuksia, jotka meidän on oikaistava"

Verkkomainoksiin kytkeytyvän rikollisuuden suuruudesta liikkuu erilaisia arvioita. Verkkoturvayhtiö Cheqin arviot ovat aivan erilaisia kuin muilla.

Cheq julkaisi maanantaina raportin, jonka mukaan mainostajat menettävät tänä vuonna yli 23 miljardia dollaria mainoshuijauksien vuoksi. Lisäksi jokaisesta mainosdollarista menee yhtiön mukaan noin 10-15 prosenttia yrityksille, jotka tarjoavat suojaa huijauksia vastaan. Asiasta kertoo AdAge.

Cheqin tiedot poikkeavat suuresti toisesta tuoreesta arviosta. Bottihuijauksia torjuvan verkkoturvayhtiö White Opsin ja USA:n Mainostajien liiton (Association of National Advertisers) arvio on, että petokset maksavat aiempaa vähemmän. Ne putoavat White Opsin ja liiton julkistaman arvion mukaan vuoden 2017 noin 6,5 miljardista dollarista 5,8 miljardiin tänä vuonna.

Eron syynä on se, että mainosmaailmassa on kovin vaikea saada luotettavaa tietoa mainoseurojen tarkasta päätepisteestä, sillä tärkein data on yleensä eri yhtiöiden ja toimijoiden omistuksessa ja salaista. Näin ollen tiedot ovat parhaassakin tapauksessa vain valistuneita arvauksia. Siksi ei ole ihme, että Cheqin ja White Opsin tulokset ovat näin ristiriitaisia, vaikkakin ne on laskettu samoilla metodeilla.

Molemmat tutkimukset tehtiin samalla menetelmällä, jossa lasketaan mukaan vain ne tapaukset, joissa petos on todella onnistunut ja on menetetty rahaa. Muut perustuvat arvioon ja todennäköisyyteen, koska huijaustapauksia on niin paljon. Niissä ei silti menetetä rahaa, koska monet rikokset on kyetty estämään.

Cheqin perustaja ja toimitusjohtaja Guy Tytunovich perustelee, miksi he tulivat nyt julkisuuteen raportillaan: "Emme olisi tehneet tätä tutkimusta, ellei oli tullut esiin niin ristiriitaisia muita arvioita. En usko, että ne ovat epärehellisiä. Kunnioitan White Opsia suuresti, mutta on niin paljon epätarkkuuksia, jotka meidän on oikaistava".

Tytunovich on entinen Israelin armeijan tiedustelu-upseeri, joka kutsuu itseään "hakkeriksi". Tytunovichin arvion mukaan jokaista toteutunutta impressiota eli mainoksen tai verkkosivun toteutunutta näyttökertaa kohden tapahtumaan kytkeytyy vähintään 20 eri yritystä, jotka kaikki nappaavat matkaan oman osuutensa matkan varrella.

"Hakkerit etsivät porsaanreikiä. Mitä mutkikkaampi ympäristö on, sitä helpommin syntyy petoksia", Tytunovich arvioi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö