Tutkimus

M&M 26.10.2017 15:39 päivitetty 27.10.2017 13:53

Asiakkuusindeksi 2017 julki: Mustilla ja Mirrillä paras asiakaskokemus

Karoliina Paavilainen
Mustilla ja Mirrillä oli paras asiakaskokemus Asiakkuusindeksi 2017 -selvityksessä.

Asiakkuusindeksi 2017 -tutkimus selvitti jälleen, millä yrityksellä on paras asiakaskokemus Suomessa. Kärkisijalle ylsi vakuuttavan nousun tehnyt Musti ja Mirri.

Asiakaskokemuksessa mitataan asiakkaan kokemaa hyötyä sekä sitä, miten helppoa ja miellyttävää yrityksen kanssa on olla tekemisissä. Vastausten pohjalta lasketaan asiakkuusindeksi mukana oleville yrityksille.

Tämänvuotisessa tutkimuksessa parhaaseen asiakoskokemukseen ylsi lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju Musti ja Mirri 82,7 indeksipisteellä.

Asiakaskokemus top10

  1. Musti & Mirri 82,7
  2. Säästöpankki 81,0
  3. Onnibus 79,8
  4. LähiTapiola 79,3
  5. Eckerö Line 78,5
  6. Zalando 78,3
  7. TUI Finland 77,8
  8. Dextra / ITE / Pihlajalinna 77,7
  9. Aurinkomatkat 77,5
  10. S-Pankki 77,3

Kolmen parhaan asiakaskokemuksen joukkoon ylsivät myös Säästöpankki (81,0) ja linja-autoliikennöitsijä Onnibus 79,8). Seuraaville sijoille ylsivät LähiTapiola ja Eckerö Line.

Kymmenen kärjessä nähtiin useita nousijoita. Mustin ja Mirrin, Onnibusin ja verkkokauppa Zalandon lisäksi selkeän harppauksen kohti kärkeä ottivat TUI Finland, LähiTapiola sekä S-Pankki.

Asiakasuskollisuuden osalta kolmen kärjessä ovat S-Pankki, (74,3) OP (72,4) ja HSL (71,7). Kymmenen kärkeen kiilaavat lisäksi Musti ja Mirri (71,5), Veikkaus (71,5), Säästäpankki 71,4), Motonet (70,5), S-Kaupat (69,9), Verkkokauppa.com (69,7) ja Lidl (69,1).

Asiakkuusindeksi 2017 -tutkimus tehtiin rinnakkain sekä Suomessa että Ruotsissa. Tutkimukseen osallistui noin 5 000 kuluttajaa arvioiden asiakaskokemuksiaan yli 100 yrityksessä. Tutkimuksen ovat teettäneet Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML ja Avaus vuodesta 2009 alkaen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö