Koronakriisin myötä verkkokauppoja on perustettu kiivaalla tahdilla, mutta suomalaisen digipalveluita suunnittelevan Qvkin mukaan moni nyt pystytetty verkkokauppa on "susi jo syntyessään”, koska niiden maksuominaisuudet eivät välttämättä täytä EU:n vaatimuksia enää ensi vuonna.

”Isot toimijat ovat varmaankin tietoisia tulevasta muutoksesta, mutta epäselvyyttä voi olla siinä, mitä toimenpiteitä olisi tehtävä. Pienillä ja keskisuurilla verkkokauppiailla on varmaan eniten epätietoisuutta koko muutoksesta”, sanoo Qvik Oy:n maksuasiantuntija Mikko Vahter.

Uuden maksupalveludirektiivin astuessa voimaan, näillä näkymin ensi vuoden alussa, verkko-ostoksilla edellytetään jatkossa vahvaa tunnistautumista. Tosin ajankohta saattaa vielä muuttua. Viime viikolla kortti- ja maksualan toimijoita edustava yhdistys lähetti Euroopan keskuspankille vetoomuksen vallitsevan tilanteen vuoksi. Siinä pyydettiin puolen vuoden jatkoaikaa muutokseen. Päätöstä asiaan odotellaan, mutta joka tapauksessa verkkokauppiaille voi olla tulossa tuplalasku: ensin kaupan pystyttämisestä ja myöhemmin PSD2-direktiivin vaatimista muutostöistä.

Asiakaskokemus ajaa edelle

Vaikka vahva tunnistautuminen lisää verkkomaksun turvallisuutta, asiakaskokemus ajaa tällä hetkellä monella verkkokauppiaalla edelle.

”Vahva tunnistautuminen on vaivalloista asiakkaalle. Siksi sitä ei haluta ottaa käyttöön yleisesti. Näillä nykyisillä menetelmillä se heikentää asiakaskokemusta, jos pitää hyppiä vaikka eri sovellusten välillä.”

Vahva tunnistautuminen edellyttää, että verkko-ostoksen maksaessaan asiakkaan on tunnistauduttava vähintään kahdella erillisellä tavalla, esimerkiksi pankin tunnuslukusovelluksella ja käyttäjätunnuksilla. Pakolliseksi muuttuva vahva tunnistautuminen koskee kaikkia elektronisia maksutapoja, myös luotokorttiostoksia ja laskulla maksettavia ostoksia EU:n sisällä. Poikkeuksena ovat alle 30 euron ostokset, joita ei ole pakko ohjata vahvan tunnistuksen kautta.

Verkossa asioinnin turvallisuus jatkossa paranee, mutta miten on käyttökokemuksen laita? Tällä hetkellä vahva tunnistautuminen saattaa olla kuluttajalle kankeaa, kun pahimmillaan pitää räplätä verkkopankin, tekstiviestien ja paperisten avainlukulistojen kanssa.

Vahter sanookin, että jatkossa kilpailuetu on niillä, jotka pystyvät muokkaamaan palvelunsa mahdollisimman sujuvaksi. Pankeille EU:n tekemä muutos voi olla mahdollisuus erottautua kilpailijoista, riippuen siitä millainen ratkaisu tunnistautumiseen valitaan.

”Jos mitään valmistelutyötä ei tehdä ja se vain kytketään päälle, asiakaskokemus on todennäköisesti huono. Maksutavoilla tulee olemaan tärkeä rooli jatkossa. Esimerkiksi biometrinen vahva tunnistautuminen voi olla jatkossa kilpailuetu, koska se on kuluttajalle helppo tapa toimia.”