Ateneumin taidemuseo on uusinut sponsorisopimuksensa pitkäaikaisten yhteistyökumppaneidensa, Helsingin Sanomien, HOK-Elannon ja KPMG:n kanssa.

Uudet sopimukset ovat voimassa vuodet 2016-2018. Ateneum vastaa itse sponsorihankinnastaan.

KPMG on sponsoroinut Ateneumia vuodesta 2003, Helsingin Sanomat vuodesta 2006 ja HOK-Elanto vuodesta 2007 lähtien.

Kulttuurin osuus sponsorointimarkkinasta on vielä vaatimaton Suomessa. Viime vuoden Sponsorointibarometrin mukaan urheilun osuus sponsorointieuroista on Suomessa 62 prosenttia, kun kulttuuriin kohdennetaan noin kymmenen prosenttia. Pitkäaikaiset yritysyhteistyösopimukset kulttuuritoimijoiden kanssa ovat harvinaisia.

Museonjohtaja Susanna Pettersson in mukaan Ateneum-rakennuksessa käy vuosittain ohjelmistosta riippuen 300 000 – 400 000 kävijää. Yhteensä Ateneumin kotimaassa ja kansainvälisesti järjestämät näyttelyt tavoittavat yli puoli miljoonaa ihmistä.

"Yritysyhteistyön ansiosta pääsemme toteuttamaan hankkeemme isommin, näkyvämmin ja kunnianhimoisemmin", sanoo Pettersson.

"Ateneumin taidemuseo haluaa olla kulttuurisponsoroinnin ykköskohde."